Het principe is als volgt: het privébedrijf stelt de overtredingen vast en geeft ze door aan de politie die ze afhandelt. Uiteraard wordt het privébedrijf vergoed voor deze dienstverlening. En dat gebeurt via de boetes waarop dit bedrijf 24 euro forfaitair heft, ongeacht de hoogte van de opgelegde boete.
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) heeft echter net dit kaartenhuis onderuit gehaald door te verklaren dat bepaalde clausules in de afgesloten contracten onaanvaardbaar zijn, aangezien ze enkel bedoeld zijn om de winst te maximaliseren. Met andere woorden: deze trajectcontroles zijn illegaal omdat het privébedrijf zo eigenlijk inspraak zou hebben in het mobiliteitsbeleid van de gemeente.
Beperking van de gemeentelijke autonomie
In werkelijkheid gaat het om raamcontracten die deze privébedrijven aan de gemeenten opleggen en die tot doel hebben wegwerkzaamheden te vermijden, zoals het plaatsen van verkeersdrempels. Het is duidelijk dat alles in het werk wordt gesteld om te voorkomen dat weggebruikers hun snelheid op andere manieren verlagen, waardoor radars uiteraard meer kunnen flitsen én de privébedrijven meer geld kunnen incasseren.
Advertentie – lees hieronder verder
Bart Somers gaf aan dat “de beslissing onwettig is en dat de voorwaarden van het contract in strijd zijn met het algemeen belang”. En hij voegde eraan toe dat “een samenwerking met private partners mogelijk moet blijven, maar dat een lokale overheid op elk moment moet kunnen beslissen om wegenwerken uit te voeren.
Lokale besturen moeten autonoom kunnen beslissen of ze verkeersdrempels plaatsen. Anders dreigen projecten die winst nastreven de verkeersveiligheid in gevaar te brengen.” In de gemeente Bonheiden wordt aangegeven dat het contract nog niet rond was en dat de opmerkingen van de minister meegenomen zullen worden bij het afsluiten ervan. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be