Trajectcontroles: enorme inkomsten belanden in de zakken van privébedrijf

Sommige trajectcontroles brengen meer op dan andere. Kijk maar naar Bilzen, waar twaalf controlezones al bijna 1,2 miljoen euro hebben opgeleverd. Verrassend genoeg komt de helft van dat geld terecht bij een privébedrijf.

Gepubliceerd op 20 juli 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Trajectcontroles: enorme inkomsten belanden in de zakken van privébedrijf

In België staan steeds meer flitspalen en ook trajectcontroles, die je onmogelijk kunt ontwijken omdat ze de gemiddelde snelheid meten. In Limburg heeft de stad Bilzen niet minder dan twaalf nieuwe trajectcontroles op haar grondgebied geïnstalleerd. Blijkbaar een lucratief idee, want volgens de VRT hebben ze al ongeveer 1,2 miljoen euro aan boetes opgeleverd.

Volgens het stadsbestuur zijn deze trajectcontroles zeer doeltreffend, al moeten we wel benadrukken dat het meestal om lichte snelheidsovertredingen gaat met een boete van 53 euro. Het probleem is dat deze inkomsten niet allemaal in de stadskas belanden. Volgens de autoriteiten wordt namelijk een forfait van 24 euro per overtreding doorgestort naar het privébedrijf TaaS, dat verantwoordelijk is voor het beheer, de installatie en het onderhoud van de trajectcontroles.

Helft van inkomsten

Daardoor kreeg Bilzen slechts 600.000 euro van de 1,2 miljoen euro aan boetes, terwijl de andere 600.000 euro aan het privébedrijf werd betaald. De oppositiepartijen N-VA en Vlaams Belang stellen deze situatie nu aan de kaak. “We zijn nog geen jaar verder sinds de plaatsing en toch is er al een kleine 600.000 euro weg. Dat geld is niet naar het Bilzense beleid maar naar een private speler gegaan. Hiermee kunnen we dus niet investeren in de verkeersveiligheid”, aldus de betrokken partijen aan de VRT.

iStock-1500002070

Advertentie – lees hieronder verder

Voor de oppositie is de installatie van deze trajectcontroles een mislukking, omdat het aantal overtredingen niet snel genoeg daalt, terwijl de snelheidsovertredingen ook minimaal zijn (1 of 2 km/u). Heel wat mensen in de stad hebben daarom de indruk dat ze de zakken van TaaS vullen. Erger nog: deze situatie is nadelig voor de plaatselijke bevolking, die gedwongen wordt om te betalen voor minieme overtredingen, zonder dat het uiteindelijk iets bijdraagt tot de verkeersveiligheid.

Terugkerende polemiek

Het is niet de eerste keer dat privébedrijven die trajectcontroles regelen op de korrel worden genomen. Vorig jaar stond hetzelfde bedrijf in het middelpunt van een controverse in de provincie Antwerpen. In de contracten stond dat het bedrijf vrij was om de locatie van de trajectcontroles te kiezen en om straatmeubilair bedoeld voor de verkeersveiligheid, zoals snelheidsbegrenzers, weg te nemen. Kortom, het bedrijf kreeg vrij spel om automobilisten naar eigen goeddunken in de val te lokken. En om commerciële belangen boven die van de verkeersveiligheid te stellen.

In Bilzen hebben de autoriteiten echter geen spijt van hun keuze voor TaaS. Ze wijzen erop dat dankzij de privépartner de controles sneller ingevoerd konden worden en de stad 2,4 miljoen euro bespaarde. Een goede operatie? Dat is nog maar de vraag, want een snelle berekening leert dat de stad 50 procent van deze investering al in minder dan een jaar had kunnen terugverdienen. We hebben toch twijfels bij de wiskundige capaciteiten van deze beleidmakers…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.