Boetes

Trajectcontroles: enorme inkomsten belanden in de zakken van privébedrijf

Sommige trajectcontroles brengen meer op dan andere. Kijk maar naar Bilzen, waar twaalf controlezones al bijna 1,2 miljoen euro hebben opgeleverd. Verrassend genoeg komt de helft van dat geld terecht bij een privébedrijf.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 20 jul. 2023 | Leestijd: 4 min

In België staan steeds meer flitspalen en ook trajectcontroles, die je onmogelijk kunt ontwijken omdat ze de gemiddelde snelheid meten. In Limburg heeft de stad Bilzen niet minder dan twaalf nieuwe trajectcontroles op haar grondgebied geïnstalleerd. Blijkbaar een lucratief idee, want volgens de VRT hebben ze al ongeveer 1,2 miljoen euro aan boetes opgeleverd.

Volgens het stadsbestuur zijn deze trajectcontroles zeer doeltreffend, al moeten we wel benadrukken dat het meestal om lichte snelheidsovertredingen gaat met een boete van 53 euro. Het probleem is dat deze inkomsten niet allemaal in de stadskas belanden. Volgens de autoriteiten wordt namelijk een forfait van 24 euro per overtreding doorgestort naar het privébedrijf TaaS, dat verantwoordelijk is voor het beheer, de installatie en het onderhoud van de trajectcontroles.

Advertentie – lees hieronder verder

Helft van inkomsten

Daardoor kreeg Bilzen slechts 600.000 euro van de 1,2 miljoen euro aan boetes, terwijl de andere 600.000 euro aan het privébedrijf werd betaald. De oppositiepartijen N-VA en Vlaams Belang stellen deze situatie nu aan de kaak. “We zijn nog geen jaar verder sinds de plaatsing en toch is er al een kleine 600.000 euro weg. Dat geld is niet naar het Bilzense beleid maar naar een private speler gegaan. Hiermee kunnen we dus niet investeren in de verkeersveiligheid”, aldus de betrokken partijen aan de VRT.

radar-light

Voor de oppositie is de installatie van deze trajectcontroles een mislukking, omdat het aantal overtredingen niet snel genoeg daalt, terwijl de snelheidsovertredingen ook minimaal zijn (1 of 2 km/u). Heel wat mensen in de stad hebben daarom de indruk dat ze de zakken van TaaS vullen. Erger nog: deze situatie is nadelig voor de plaatselijke bevolking, die gedwongen wordt om te betalen voor minieme overtredingen, zonder dat het uiteindelijk iets bijdraagt tot de verkeersveiligheid.

Terugkerende polemiek

Het is niet de eerste keer dat privébedrijven die trajectcontroles regelen op de korrel worden genomen. Vorig jaar stond hetzelfde bedrijf in het middelpunt van een controverse in de provincie Antwerpen. In de contracten stond dat het bedrijf vrij was om de locatie van de trajectcontroles te kiezen en om straatmeubilair bedoeld voor de verkeersveiligheid, zoals snelheidsbegrenzers, weg te nemen. Kortom, het bedrijf kreeg vrij spel om automobilisten naar eigen goeddunken in de val te lokken. En om commerciële belangen boven die van de verkeersveiligheid te stellen.

In Bilzen hebben de autoriteiten echter geen spijt van hun keuze voor TaaS. Ze wijzen erop dat dankzij de privépartner de controles sneller ingevoerd konden worden en de stad 2,4 miljoen euro bespaarde. Een goede operatie? Dat is nog maar de vraag, want een snelle berekening leert dat de stad 50 procent van deze investering al in minder dan een jaar had kunnen terugverdienen. We hebben toch twijfels bij de wiskundige capaciteiten van deze beleidmakers…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon