Een Brit had een Audi R8 V10 Spyder van 2017 tweedehands bij een handelaar gekocht voor 87.000 pond (een kleine 105.000 euro) en reed daar vervolgens negen, wellicht zeer prettige maanden mee rond. Nadat hij door een Audi-dealer een onderhoud had laten uitvoeren, twee nieuwe banden had laten monteren en nog enkele reparaties erbovenop, werd hem gevraagd een factuur van 4.500 pond (5.429 euro) te betalen. Tot hier toe geen probleem.
Eenmaal terug de baan op, begon er iets te rammelen en dat gerammel werd alsmaar luider naarmate de bestuurder het gaspedaal dieper indrukte. Terecht verontrust, klopte de man opnieuw aan bij dezelfde Audi-verdeler om verhaal te halen.
Twee weken later viel het verdict. De Audi-garage had de automatische versnellingsbak moeten vervangen en rekende de pechvogel opnieuw 31.289 pond aan (ongeveer 37.740 euro). De klant beweert dat hij niet op voorhand werd verwittigd over deze toch wel zeer dure operatie en deed uitgebreid zijn beklag, wat door Britse media werd opgepikt.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen garantie?
Nottinghamshire Live nam contact op met Audi UK. Daar beweerde men dat de R8 niet voldeed aan de fabrieksspecificaties. De sportwagen bleek immers getuned en dat zou de reden zijn waarom de herstellingskosten niet op het merk konden worden verhaald. “Indien de Audi standaard had geweest, dan had de klant niets moeten betalen”.
Het mag geen verrassing heten dat de Brit zich niet zomaar bij die beslissing wil neerleggen. Hij blijft bij hoog en laag volhouden dat hij niet wist dat de R8, die hij ter herinnering als occasie had gekocht, chiptuning was ondergaan.
“Ik wist niet dat mijn auto gechipt was”, liet hij op een R8-forum weten. Daar vraagt men zich nu volop af of die softwarewijziging er effectief voor gezorgd kan hebben dat de automaat het ‘zomaar’ heeft begeven – lees: of er geen andere oorzaak was.
En nu?
Beide partijen zijn nog steeds ‘in overleg’ over wie wat moet betalen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be