Buzz

Taxibedrijf rijdt niet meer met Model 3 na ernstig ongeval

In Parijs heeft taxibedrijf G7 het gebruik van zijn Tesla-wagens stopgezet na een ernstig, ongecontroleerd ongeval. Opnieuw wordt het semiautonome rijhulpsysteem als oorzaak aangewezen. 

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 16 dec. 2021 | Leestijd: 4 min

Afgelopen weekend gebeurde een ernstig verkeersongeval in Parijs. In een stad met meer dan zeven miljoen inwoners is dat natuurlijk niet ongewoon en wellicht zouden we er niet over gesproken hebben, ware het niet dat een taxi mogelijk op zichzelf bruusk begon te versnellen.

Blijkbaar begon de Tesla Model 3, bestuurd door een taxibestuurder van het bedrijf G7, plots te accelereren zonder enige reden en zonder dat de bestuurder hierom gevraagd had. De man zou daarna de controle over de auto verloren zijn en kon niet meer stoppen. Tijdens deze dollemansrit werd een voorbijrijdende fietser stevig aangereden.

Advertentie – lees hieronder verder

Is de Autopilot van Tesla de schuldige?

En daar bleef het helaas niet bij. Na de fietser raakte de Tesla ook twee voetgangers en dan nog een derde wat verderop, om uiteindelijk te stranden tegen een bestelwagen. De politie beschouwt dit als een zeer ernstig ongeval, aangezien er uiteindelijk negentien gewonden vielen, onder wie zeven zwaargewonden (van wie er drie op intensieve zorgen liggen), en er bovendien één dode te betreuren is.

Na dit spijtige voorval heeft het bedrijf G7 besloten om alle ritten met zijn Tesla’s op te schorten. Het gaat om 37 auto’s in totaal. Er werd contact opgenomen met Tesla en het Amerikaanse merk verzekert alles in het werk te stellen om de overheid alle beschikbare informatie te bezorgen. Maar Tesla kondigde al aan dat de eerste gegevens niet wijzen op een defect van de auto.

Het is niet de eerste keer dat Tesla’s betrokken zijn bij zulke ongevallen. En dat de bestuurder vertelt de controle te hebben verloren. De voorbeelden van dergelijke – zware of minder zware – ongevallen zijn legio. Sommige bestuurders respecteren de richtlijnen van de Autopilot niet. Dit is geen systeem om autonoom te rijden, maar een rijhulpsysteem. De bestuurder moet dus te allen tijde paraat zijn om snel in te grijpen indien nodig. Bij het ongeval in Parijs was de bestuurder nochtans zeer ervaren (25 jaar dienst) en reed hij met zijn vrouw en dochter. Toch wordt hij verdacht van onvrijwillige doodslag.

Deze affaire valt op een zeer slecht moment voor Tesla. Het Autopilot-systeem werd recent bekritiseerd door voormalige medewerkers, die stellen dat de capaciteiten van het systeem overroepen worden. Volgens hen zou een video van de constructeur uit 2016 waarin de troeven van de Autopilot worden getoond, vervalst zijn. Ze beweren dat de video geen volledig beeld geeft van de werking van de auto en de onvolkomenheden verbergt.

De video zou dus enkele storingen niet tonen, maar ook de veiligheid van het systeem zelf mooier voorstellen. Tijdens het filmen zou de auto onderweg een barrière geraakt hebben en deze gebeurtenis werd gewist. Sindsdien is het systeem natuurlijk geëvolueerd, maar het merk heeft vaak achteraf aanpassingen doorgevoerd omdat de nieuwe Autopilot niet naar wens functioneerde. De weg naar autonoom rijden is dus nog (zeer) lang …  

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon