Nog maar een jaar geleden troffen ongezien overstromingen België en vooral het zuiden van het land, waar ze in enkele uren tijd tientallen mensen het leven kostten. De schade was enorm, voor bedrijven, infrastructuur, maar ook voor veel inwoners die alles verloren bij deze ramp. Op het vlak van auto’s registreerde Wallonië meer dan 11.000 voertuigen die volledig waren vernield of beschadigd.
Volgens Assuralia, de federatie van verzekeraars van België, zijn de verzekering tussengekomen voor 6.922 beschadigde voertuigen, dat wil zeggen voor de voertuigen die omnium verzekerd waren. Assuralia wijst erop dat een groot deel van deze auto’s perte-totale waren, wat betekent dat ze totaal onherstelbaar waren. Daarom hadden al deze onbruikbare voertuigen in één van de 110 erkende recyclagecentra in ons land moeten belanden. Alleen gebeurde dat niet…
Kwamen de voertuigen op de tweedehandsmarkt?
De verwerking van deze voertuigen in een recyclingcentrum is een wettelijke verplichting, volgens de Europese wetgeving die vereist dat 95% van het gewicht van het voertuig wordt verwerkt en gerecycleerd. Bij ons staat Febelauto, de federatie van recyclers, daarvoor in. Volgens de federatie hebben de Belgische recyclagecentra echter slechts 1.242 voertuigen zien passeren. Om deze tracering te organiseren, hadden de centra de opdracht gekregen om de initialen “FL” (voor flood) op de vernietigingsdocumenten aan te geven.
Advertentie – lees hieronder verder
Men kan zich dus afvragen wat er met deze vernietigde voertuigen is gebeurd, aangezien ze niet konden worden geëxporteerd, omdat dit een administratieve procedure vereist die zelden wordt toegestaan, omdat auto’s dan als gevaarlijk afval worden beschouwd. Als we Febelauto mogen geloven, zouden de meesten, buiten enkele missers in de administratieve molen, op de… tweedehandsmarkt zijn terechtgekomen. Ze werden daarvoor zowel op de Belgische als op de buitenlandse markt gerepareerd en doorverkocht.
Illegale praktijk
Sterker nog werden deze voertuigen vaak in de buurlanden gereinigd voordat ze terugkeerden naar de Belgische markt. Volgens Febelauto werden dealers in Nederland aangespoord om de voertuigen schoon te maken en te repareren. Dit zijn illegale praktijken, omdat deze voertuigen als totaalverlies werden beschouwd.
Schuld van experts?
In de krant L’Avenir wijst Febelauto heel duidelijk naar de auto-experts en de verzekeraars die de mensen op het terrein onder druk zouden hebben gezet om het aantal dossiers en de te betalen bedragen te beperken. Het plan was de voertuigen niet in een staat van totaal technisch verlies te verklaren, maar enkel in totale economische schade. Hierdoor kon het ‘wrak’ tegen een veel hogere prijs worden afgevoerd dan wanneer het in een recyclingcentrum was beland, waardoor de verliezen van verzekeraars werden beperkt.
Het is duidelijk dat deze praktijken aan de kaak moeten worden gesteld, omdat ze zowel economisch als technisch een gevaar zijn voor de gebruikers. Want met de schade door water kan de auto ernstige averij oplopen, ook op het gebied van veiligheid. Febelauto heeft de autoriteiten hierop aangesproken en vraagt de regels nog strenger te maken. Maar er is nog geen antwoord gekomen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be