In 1977 ging de Neckarsulm Strickmaschinen Union failliet. We kunnen hier dus spreken van een mislukking. Met de ontwikkeling van zijn laatste model in 1967, de Ro 80, had de Duitse constructeur echter heel wat risico’s genomen. Laten we het dus eerder een “glorieuze mislukking” noemen.
Rotatiemotor
De benaming zelf zegt eigenlijk al alles over deze wagen: « Ro » staat voor rotatiemotor en « 80 » voor de jaren ’80, wat nog een verre toekomst was voor een wagen die in 1967 werd gelanceerd. Noteer dat ingenieur Felix Wankel, die zijn naam aan de bekende rotatiemotor had verleend, gedurende verschillende jaren consultant was geweest bij NSU. In 1967 was het Duitse merk er echt van overtuigd dat de rotatiemotor de oplossing bood voor tal van ongemakken: een laag vermogen, trillingen, een hoog verbruik enzovoort. In de praktijk leverde de 995 cc birotor destijds inderdaad een aardig vermogen (115 pk), maar bleek verder een miskleun op vlak verbruik en betrouwbaarheid. Bovendien was na deze periode Mazda de enige constructeur die nog bleef geloven in deze architectuur.
Advertentie – lees hieronder verder
Automaat en onafhankelijke ophanging
De Ro 80 werd aangedreven op de voorwielen door middel van een semi-automatische transmissie met drie verhoudingen. Dat was destijds uniek, samen met de onafhankelijke ophanging. Op papier had de NSU Ro 80 alles om te slagen met een verleidelijke lijn die het midden hield tussen de Franse en de Italiaanse stijl, en bovendien stuurde hij erg lekker. Het leverde hem zelfs de titel ‘Auto van het Jaar 1968’ op. Maar zoals geweten kennen de beste wagens niet altijd het grootste succes. Zeker als de betrouwbaarheid te wensen overlaat. Op 10 jaar tijd vonden slechts ongeveer 35.000 exemplaren een koper.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be