In 1970 werd de allereerste Range Rover als driedeurs gelanceerd: een terreinwagen die dankzij zijn vierwielaandrijving en speciale versnellingsbak veel obstakels kon overwinnen maar die het comfort en de ruimte van een luxesedan bood. Je zou kunnen zeggen dat het model aan de basis ligt van de grote SUV-gekte die momenteel heerst en niet in het minst bij premiummerken. In tegenstelling tot de Land Rover Series 3 van die tijd (die later de Defender werd), ging de Range Rover op jacht in een nieuwe, welvarende klantenkring die in het weekend tussen de stad en het platteland reisde. Met succes natuurlijk: de internationale high-society pronkte maar al te graag met een Range, zelfs koningin Elizabeth II maakte er haar persoonlijke voertuig van. Ideaal voor een “wandeling” door het immense park van Balmoral Castle, zal ze hebben gedacht…
Ruim en comfortabel
Luc, een grote fan van Britse voertuigen, heeft ook een Ranger Rover. Zijn exemplaar in perfecte staat werd aan de eerste eigenaar geleverd in 1988. De 4×4 is van Zwitserse afkomst en onderging een paar jaar geleden een volledige restauratie, vooral om de carrosserie volledig in ere te herstellen. Deze Range ziet er niet alleen tiptop uit, hij rijdt ook perfect. Luc gebruikt ‘m om op vakantie te gaan met het hele gezin en daar is hij ook geschikt voor: hij biedt ruimte aan zijn passagiers en en hun bagage. Bovendien gaat het om een ‘Vogue’, wat wil zeggen dat hij over onder andere grote en comfortabele fluwelen zetels beschikt die omgeven zijn door armleuningen, net zoals een kapiteinstoel. Details hier en daar benadrukken de algemene luxe van deze Range, zoals naar buiten en naar de grond gerichte deurverlichting. In 1988 was dat heel wat…
Zijdezacht
Het originele Buick-motorblok van de Range Rover werd in de jaren zestig door British Leyland gekocht en verbeterd voor gebruik in tal van modellen van verschillende merken: Land Rover, Rover, MG enzovoort. Uitgerust met een elektronische injectie, ontwikkelt deze krachtbron het bescheiden vermogen van 155 pk. Gelukkig wordt er wel voldoende koppel opgewekt, ideaal voor een uitje op het Engelse platteland. De geluidsisolatie is top, het rijcomfort zeer comfortabel en de flexibiliteit van de motor doet wonderen. De handgeschakelde vijfbak reageert ook erg aangenaam en de remmen, uitgerust met ABS, zijn krachtig genoeg om deze 1.850 kg wegende kolos snel tot stilstand te brengen. Iets om meer rekening mee te houden, is de ophanging. Die is erg comfortabel ingesteld en houdt dus niet zo van bochten, waarin zijn zeer hoge zwaartepunt hem nogal onhandig maakt.
Advertentie – lees hieronder verder
Reusachtige Meccano
Wil je ook zo’n icoon voor de deur? Kies dan voor een model met een V8-benzinemotor in plaats van een lawaaiige, laagdrempelige diesel die in steeds meer steden verboden is. De carrosserie van de Range bestaat trouwens uit een metalen structuur, met een stevig balkenchassis waarop aluminium panelen rusten (met uitzondering van de voorklep en de achterklep want die van staal zijn gemaakt). In tegenstelling tot wat je misschien dacht, is deze Engelse 4×4 dus op dezelfde manier gebouwd als een Defender, met veel bouten. Tijdens de restauratie van zijn auto wist Luc het originele dak op een paar uur tijd te vervangen door een exemplaar dat de zon doorlaat. Niet slecht! Onthou in ieder geval dat oude Range Rovers de neiging hebben om te roesten. Het is met andere woorden erg belangrijk dat je de wagen zorgvuldig onderzoekt voor een eventuele aankoop. Maar er is ook goed nieuws, want er zijn veel reserveonderdelen (in nieuwstaat!) in omloop en tal van specialisten bieden hun diensten aan, weliswaar vaak aan de andere kant van het Kanaal. Nog een opsteker: de V8 met elektronische injectie is relatief zuinig. Luc verklapt dat hij gemiddeld 11,5l/100km verbruikt, wat zeker niet overdreven is voor zo’n groot, zwaar en krachtig ding…
Zelf op zoek naar een prachtige ‘classic car’? Bekijk dan zeker het aanbod op Autoclassic.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be