Onlangs werden Belgische oldtimerliefhebbers opgeschrikt door de beslissing van de stad Gent, dat classic cars in de alsmaar strenger wordende LEZ verbiedt. De jaarpas werd een botweg afgeschaft en eigenaars van een oude auto moeten genoegen nemen met amper acht te betalen dagpassen per jaar.
Vanuit Frankrijk horen we een ander verhaal. De steden Parijs, Nice, Reims en Rouen hebben namelijk aangekondigd dat oldtimers welkom blijven op hun grondgebied, ook binnen de felbesproken lage-emissiezones. Dit heeft de Franse federatie van oldtimers (FFVE) deze week bekendgemaakt.
Wat wil dat zeggen?
Auto’s ouder dan 30 jaar die effectief als oldtimer ingeschreven zijn en die dus niet voor dagdagelijks vervoer worden gebruikt, krijgen een algemene vrijstelling van de Crit’Air 5-, 4- en vervolgens 3-stickers (diesel van vóór 2011 en benzine van vóór 2006) die de LEZ’s niet meer binnen (zullen) mogen.
Advertentie – lees hieronder verder
Wie wel nog in de zone mag, zijn wagens met een Crit’Air 1-, 2- of een groene sticker, en de ruw geschat 400.000 voertuigen die als oldtimer geregistreerd staan (volgens Motor1 ongeveer 1% van het Franse wagenpark).
“Oldtimereigenaars houden het industriële, technische, economische en sociale erfgoed dat deze voertuigen in leven”, aldus Jean-Baptiste Djebbari, de minister van transport in de brief die aan de stadsbesturen gericht was. “Hun aandeel in de luchtverontreiniging blijkt zeer beperkt gezien hun geringe aantal en het onbeduidende aantal kilometers dat zij afleggen.” Concreet zou een oldtimer op jaarbasis gemiddeld 14 keer de deur uitgaan en nog geen 1000 km afleggen. Deze cijfers komen van de FFVE, na een vragenronde bij leden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be