In Gent was er de voorbije weken een hele heisa ontstaan rond de situatie van oldtimers in de lage-emissiezone van de stad. Voertuigen van minstens 40 jaar oud konden nog een jaarpas kopen, waarmee ze elke dag de LEZ binnen mochten. Maar wie een wagen tussen 30 en 40 jaar bezat, had daar geen recht op en kon enkel een dagpas bekomen en dat maximaal acht keer per jaar.
Die toch wel vreemde ongelijkheid werd aangeklaagd door een eigenaar van een BMW uit 1986 bij de Raad van State. Dat hof oordeelde zopas dat er geen onderscheid gemaakt mag worden tussen voertuigen tussen 30 en 40 jaar en diegene die ouder dan 40 jaar zijn. Anders is er sprake van discriminatie.
De oldtimerbezitters dachten dat de zaak hiermee in hun voordeel was beslecht, maar het draaide onverwacht helemaal anders uit. Gent paste zijn regels voor de toegang van oldtimers tot de LEZ inderdaad aan… door ze strenger te maken en voortaan ook voertuigen ouder dan 40 jaar te verbieden. Ook zij krijgen geen jaarpas meer en kunnen op hun beurt nog enkel maximaal acht keer per jaar een dagpas kopen om het centrum in te rijden.
Politiek steekspel
“De uitzonderingsregel was gebaseerd op het LEZ-besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016”, zegt Tine Heyse (Groen), schepen van Klimaat in Gent, “Wij hebben dat nu aangepast op basis van het arrest van de Raad van State. Nu is het aan de Vlaamse overheid om het kader voor oldtimers al dan niet te wijzigen.”
Advertentie – lees hieronder verder
Juridisch klopt alles, maar natuurlijk worden de oldtimerbezitter steeds meer de speelbal in een politiek spel dat gewoon tegen de auto is gericht. Goed, oudere voertuigen vervuilen meer dan recente wagens, maar oldtimers zijn hobbyvoertuigen die vaak slechts een paar jaar uit de garage komen en meer een functie als automobiel patrimonium hebben. Vandaar dat er ook meer stemmen opgaan om oudere voertuigen weer toe te laten in de periferie, zeker voor de bewoners die anders niet meer met hun oldtimer kunnen rijden, tenzij ze hem elders stallen.
Hoe zit het in de andere steden?
Door de verstrenging van de maatregelen voor oldtimers schakelt Gent zich gelijk met Antwerpen, dat eveneens voertuigen ouder dan 40 jaar weert en hen nog enkel toegang verschaft via een dagpas die maximaal acht keer per jaar gekocht kan worden.
Brussel stelt de limiet op 30 jaar voor voertuigen met een O-plaat die dan vrije toegang hebben. In de andere Vlaamse steden zijn er nog geen beperkingen.
En in Wallonië ?
Ook in de Waalse steden zijn oldtimers nog welkom, maar ook daar wil men op termijn oudere en meer vervuilende voertuigen uit de stadscentra en zelfs het hele grondgebied weren. Mogelijk komt er wel een uitzondering voor oldtimers. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be