De afgelopen tien dagen daalden de prijzen van fossiele brandstoffen (benzine, diesel, stookolie) weer. Voor de consument is dit uiteraard goed nieuws. Zeker voor wie met stookolie verwarmt, aangezien de prijs per liter (voor bestellingen van meer dan 2.000 liter) is gedaald tot 1,098 euro, het niveau van afgelopen april.
De vraag is natuurlijk of deze prijsdaling zich zal doorzetten. Of is dit juist de stilte voor de storm, zoals Joe Biden een paar weken geleden aankondigde, waarschuwend voor een forse koersstijging vanaf 5 december 2022.
Federatie blijft voorzichtig
Volgens Brafco, de Belgische federatie van brandstofhandelaars, is deze dalende trend in feite gemakkelijk te verklaren en is die het gevolg van de snelle reactie van de sector op het Russische embargo op aardolieproducten. Dit is een belangrijke parameter, maar niet de enige. Inderdaad, de Chinese economie is opnieuw in het slop geraakt door het zero-Covid-beleid van het land, dat aan het begin van de winter leidt tot nieuwe lockdowns van zeer grote steden, zoals Beijing. Dit beleid remt duidelijk de Chinese economie af, die gedwongen wordt om grote fabrieken tijdelijk te sluiten, zoals ook diegene waar iPhones geproduceerd worden. En zonder economische activiteit is er natuurlijk geen energieverbruik en dus ook geen vraag…
Advertentie – lees hieronder verder
Bovendien was de euro een paar weken geleden gezakt ten opzichte van de dollar, waarbij de waarde van de euro zelfs onder die van de dollar was gedaald, een primeur in meer dan 20 jaar. De euro heeft zich ondertussen hersteld, wat Europa in een betere positie brengt om vaten te kopen die in dollars worden betaald.
Al deze factoren hebben bijgedragen aan de daling van de prijs van een vat: van 100 dollar in augustus wordt het nu verhandeld rond 90 dollar. Momenteel is het rampscenario van een vat voor 120 of 130 dollar geleidelijk aan het afnemen.
Stilte voor de storm?
Zal deze trend zich doorzetten? Dat is natuurlijk heel moeilijk te zeggen en daarom moeten we voorzichtig blijven met projecties. Waarom? Dat het nu wat rustiger is, betekent niet dat de kleinste nieuwe belemmering de markten niet weer op hol kan brengen. Met de oorlog in Oekraïne blijft het internationale evenwicht fragiel, terwijl het ook duidelijk is wat er in China zal gebeuren als het land zijn zero-Covid-beleid zal verlaten. Het economisch herstel van het land zou leiden tot een stevige stijging van de prijzen, vooral omdat veel bedrijven (ook Europese) beroep doen op stookolie om hun productieprocessen te garanderen, omdat de gasaanvoer te onzeker is geworden. De potentiële vraag is er dus.
Op dit moment geeft Brafco aan dat er in ieder geval geen risico is op tekorten, omdat de voorraden hier nog steeds voldoende groot zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be