Ze zijn vuil, lelijk en duur: dat denken de meeste automobilisten over banden. Wat ze echter niet altijd weten, is dat banden verantwoordelijk zijn voor 50 procent van de wegligging van een auto (de andere 50 procent is voor rekening van de ophanging) en zeer belangrijk zijn voor de noodzakelijke grip op de weg bij regen, sneeuw en ijzel.
Er zijn drie oorzaken voor bandenslijtage: ten eerste verslijt het loopvlak door wrijving met het wegdek. Een nieuwe band heeft een profieldiepte tussen 8 en 10 mm en de wettelijke profieldiepte bedraagt minimaal 1,6 mm, hoewel bandenfabrikanten aanraden het rubber al te vervangen wanneer de minimale diepte 2 mm bereikt. Doen ze deze aanbeveling om commerciële redenen? Niet echt, want 1,6 mm is erg weinig als je in de regen of in bochten rijdt, en zeker als je te maken krijgt met stortbuien.
Beschadigde banden
De tweede oorzaak van slijtage is schade aan de banden. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je in een put rijdt of even afgeleid bent en een stoeprand raakt. Deze schokken veroorzaken soms vervorming van het stalen karkas of de stof waaruit de band is opgebouwd. Als dit gebeurt, dan heb je geen andere keuze dan de band te vervangen.
Advertentie – lees hieronder verder
De derde oorzaak van slijtage is de veroudering van de band. De onderdelen van een band verouderen door temperatuurveranderingen en uv-stralen. Met name de rubbersamenstelling verliest na gemiddeld zes jaar zijn elasticiteit en dus zijn effectiviteit. Je kunt een oude band herkennen aan de scheurtjes in de zijwanden. Na tien jaar moet je ze echt wisselen, anders riskeer je vroeg of laat naast de weg te belanden. Om te weten hoe oud een band is, kijk je gewoon naar de DOT-code op de zijwand, die de week en het jaar van productie aangeeft.
Variabele levensduur
Helaas is het onmogelijk om de levensduur van een band te garanderen. In Europa geven bandenfabrikanten geen gegarandeerd kilometeraantal, zoals bijvoorbeeld wel het geval is in de Verenigde Staten. Daar hebben sommige banden (vooral voor bedrijfsvoertuigen) een gegarandeerde levensduur van 100.000 mijl of 160.000 km. Is dat veel? Ja en nee, want de rijomstandigheden in de Verenigde Staten (zeer lage snelheden en lange rechte stukken) zijn helemaal anders dan hier. We hebben het allemaal al gezien in Hollywoodfilms…
Hoe kun je levensduur verlengen?
Er zijn enkele algemene regels om de levensduur van banden te verbeteren. Uiteraard moet je eerst controleren of je banden wel de juiste spanning hebben. Vertrouw hiervoor niet te veel op bandenspanningssensoren, want die gebruiken een foutenmarge. Bovendien werken niet alle systemen even goed: er zijn rechtstreekse sensoren of (de meeste) systemen die vertrouwen op ESP-berekeningen om drukverlies te detecteren. De technologie helpt dus niet veel en het is beter om elke maand zelf naar een tankstation te gaan en even de bandendruk te controleren.
Rijden met de juiste bandenspanning voorkomt vroegtijdige slijtage en zorgt ervoor dat het gewicht van de auto correct verdeeld is voor een optimaal contactvlak. Een slecht opgepompte band zal echter vervormen, waardoor de band veel sneller slijt. Als je vaak op zwaar beschadigde wegen rijdt of een stoeprand hebt geraakt, moet je ook de ophangingsgeometrie laten controleren, omdat die gewijzigd kan zijn door de schokken. Een slechte afstelling leidt tot onregelmatige en snellere bandenslijtage.
Gelijkmatig rijden
Natuurlijk speelt ook de rijstijl een rol bij de levensduur van de banden. Als je bijvoorbeeld hard optrekt of remt, een zware voet hebt en veel op bochtige wegen rijdt, zal de levensduur van de banden verminderen. Banden slijten met een factor 1 bij 60 km/u, een factor 2 bij 120 km/u en een factor 4 bij 160 km/u. In het ideale geval moet je dus een soepele, gelijkmatige rijstijl toepassen (die niet per se traag is) en plotseling accelereren vermijden. Vergeet niet om de cruisecontrol te gebruiken die snelheidsvariaties afvlakt.
Elektrische auto’s
Elektrische auto’s zijn berucht om hun hogere bandenslijtage. Dit komt omdat hun hogere gewicht (door de batterij) de banden zwaarder belast, hoewel de constructie van de banden verstevigd is. Het grootste deel van de slijtage is echter te wijten aan het acceleratievermogen van elektrische auto’s, die doorgaans zeer krachtig zijn, met een zeer hoog koppel vanaf de eerste meters. Om de levensduur van de banden te verbeteren, moet de bestuurder voorzichtig zijn en zacht accelereren.
De bandenslijtage hangt ook af van het seizoen. Daarom is het een goed idee om regelmatig van banden te wisselen en in de zomer niet op winterbanden te blijven rijden. Het hete asfalt maakt ze letterlijk kapot. Het is deels daarom dat vierseizoensbanden steeds populairder worden. Die zijn tegenwoordig goed voor meer dan 23 procent van de verkoop, tegenover 7 of 8 procent zo’n vijf à zes jaar geleden. In de zomer zullen ze minder slijten dan winterbanden, maar ze zullen ook meer slijten dan een zomerband omdat het nu eenmaal een compromis is. Vergeet ook niet om je vierseizoensbanden te kiezen op basis van je behoeften: sommige zijn meer op de zomer gericht, andere meer op de winter.
Op zoek naar een nieuwe of tweedehandse auto, lichte vracht, oldtimer of motor? Zoek en vind je volgende voertuig op Gocar.be!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be