In talrijke Europese landen, zoals Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Italië, is het verplicht om voertuigen in bergachtige gebieden, waar sneeuwval vaker voorkomt, uit te rusten met winterbanden. In Frankrijk, bijvoorbeeld, moeten bestuurders zonder winterbanden of vierseizoenenbanden met de 3PMSF-markering kettingen of sneeuwsokken bij zich hebben. Deze moeten in de kofferbak liggen en klaar zijn voor gebruik bij een controle. Wie zich hier niet aan houdt, riskeert in Frankrijk een boete van 135 euro, terwijl de boetes in andere landen, zoals Oostenrijk, kunnen oplopen tot meer dan 200 euro.
Sinds enkele jaren is er een nieuw hulpmiddel op de markt: sneeuwsokken. Ze werken als een deken die de band omsluit en de grip op sneeuw en ijs aanzienlijk verbetert. Gemaakt van slijtvast materiaal en voorzien van rubberen strips of fijne kettingen, zorgen ze voor extra tractie.
Alle voordelen?
Sneeuwsokken bieden veel voordelen: ze zijn betaalbaar, herbruikbaar en eenvoudig te monteren en gebruiken. Op het eerste gezicht lijken ze onverslaanbaar. Maar is dat echt zo? Niet helemaal, want zoals altijd heeft elke oplossing niet alleen sterke punten, maar ook beperkingen.
Advertentie – lees hieronder verder
Het grootste nadeel van sneeuwsokken is hun beperkte duurzaamheid. Denk je dat ze net zo lang meegaan als je auto? Helaas niet. Op besneeuwde of beijzelde wegen gaan ze gemiddeld slechts 80 kilometer mee, en op sneeuwvrije wegen slijten ze al na een paar kilometer. Zodra de sneeuw verdwijnt, moeten ze direct worden verwijderd. Hoe vaker je ze gebruikt, hoe sneller ze aan vervanging toe zijn, afhankelijk van het aantal kilometers dat je op sneeuw rijdt.
Alleen bij lage snelheden
Net als sneeuwkettingen zijn sneeuwsokken bedoeld voor gebruik bij lage snelheden, ideaal tussen 30 en 50 km/u. Ga je harder, dan loop je het risico dat ze slippen of zelfs scheuren. Ze zijn dus vooral geschikt voor het beklimmen van een besneeuwde pas, maar daar houdt het ook op.
Sneeuwsokken werken goed bij een lichte sneeuwlaag, maar verliezen snel hun effectiviteit zodra de sneeuw dikker wordt dan 10 centimeter. Bovendien presteren ze het best op verse sneeuw; bij andere omstandigheden bieden ze minder grip. Voor zware voertuigen, zoals SUV’s, zijn sneeuwsokken minder geschikt. Het gewicht van deze voertuigen drukt de sok tegen het asfalt, waardoor ze sneller slijten of beschadigen. Als de sneeuw begint te smelten en de sok contact maakt met het asfalt, verslechtert hun staat nog sneller.
Je hebt het begrepen, sneeuwsokken zijn vooral geschikt voor occasioneel gebruik en voor mensen die geen investering willen doen in winter- of vierseizoenenbanden. Ze zijn eenvoudig te monteren en relatief goedkoop, met prijzen rond de 40 euro voor een paar op standaardbanden (205/55 R16). Houd er echter rekening mee dat deze oplossing na een beperkte gebruiksduur alweer aan vervanging toe is.
Hoe zit het met kettingen?
Is het in dit geval niet beter om te kiezen voor sneeuwkettingen? Misschien wel, maar houd er rekening mee dat kettingen minder eenvoudig te monteren zijn. Daartegenover staat dat ze vrijwel niet slijten, aangezien ze alleen op sneeuw worden gebruikt. Basiskettingen zijn betaalbaar, met prijzen rond de 80 tot 90 euro. Kies je echter voor kettingen die makkelijker te monteren zijn of geschikt zijn voor intensief gebruik, zoals ‘polaire’ kettingen, dan loopt de prijs snel op tot zo’n 300 euro. De keuze hangt dus af van je behoeften en budget, en moet wellicht ook worden afgewogen tegen de aanschaf van geschikte banden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be