Economische kosten van files in België sterk gestegen in 2023

Elk jaar heeft de Belgische economie te lijden onder de vele files. In 2023 zijn de cijfers helaas alweer toegenomen tot meer dan 5 miljard euro, of 432 euro per inwoner.

Gepubliceerd op 5 januari 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Economische kosten van files in België sterk gestegen in 2023

Time is money, luidt het gezegde. En verspilde tijd betekent onvermijdelijk financiële verliezen. Dit geldt zeker voor files, die een negatieve impact hebben op onze economie. Mensen die in de file staan, werken uiteraard niet en helpen dus niet om waarde en welvaart te creëren.

FEBIAC en het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) hebben drie jaar geleden een tool ontwikkeld om de filekosten te berekenen, het Belgian Mobility Dashboard. Hierop zie je de financiële verliezen op basis van het aantal vastgestelde files. De methodologie is relatief eenvoudig: om de kosten in te schatten, baseert het systeem zich op de verloren uren in files op weg naar het werk (met een verliespercentage per uur), de kosten van de extra verbruikte brandstof en de kosten van de extra uitstoot van de auto’s.

Forse toename sinds 2021

Laten we er geen doekjes om winden: de resultaten van 2023 zijn helemaal niet goed. In 2021 (toen het verkeer nog niet terug op het niveau van voor covid zat) werden de verliezen al geschat op 4,5 miljard euro. In 2022 liep dat op tot 4,8 miljard euro. Nu is een nieuw record gevestigd, met iets meer dan 5 miljard euro verlies door files: 5,058 miljard euro om precies te zijn. Volgens FEBIAC en het VBO komt dit overeen met 1,08 procent van het bbp (bruto binnenlands product). Op basis van het aantal inwoners (11,7 miljoen) lopen de kosten op tot 432 euro per persoon. Dat is enorm.

iStock-578089836

Advertentie – lees hieronder verder

De files zijn ongelijk verdeeld over het jaar. De ergste maand van 2023 was november, met maar liefst 2.687 km file per dag. En als we naar de drukste dag kijken, was 8 maart 2023 het meest verlieslatend, met 5.164 km file door enkele korte sneeuwbuien.

We zien ook dat Brussel de meest problematische regio is qua files. Wie daar rijdt, verliest gemiddeld 7 min 45 s per dag in files, tegenover 6 min 24 s in Vlaanderen en 6 min 15 s in Wallonië. Het is ook interessant om vast te stellen dat de files te wijten zijn aan 42 procent personenwagens, 23 procent lichte bedrijfsvoertuigen en 35 procent vrachtwagens. Rond 8 uur ‘s ochtends en 17 uur ‘s avonds zijn logischerwijs de drukste momenten. De veralgemening van telewerken in bepaalde beroepscategorieën werpt blijkbaar geen vruchten af op het vlak van mobiliteit. Een spijtige zaak.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Tot 10:30 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.