Het wordt stilaan duidelijk: de markt voor elektrische auto’s doet het niet goed. De reden: de huidige productie ligt veel te hoog in verhouding tot de lagere vraag, waardoor veel constructeurs geen rendement meer halen uit de gigantische investeringen die ze gedaan hebben om deze technologie te omarmen.
Het fenomeen is nog opvallender in China, waar elektrische auto’s al lang een gevestigde waarde zijn (er worden zelfs meer elektrische auto’s verkocht dan auto’s met verbrandingsmotor) en waar veel constructeurs al lang (en nog altijd) overvloedig gesubsidieerd wordt door de overheid om hun auto’s betaalbaar te maken en buitenlandse markten te veroveren.
Hevige prijzenoorlog
In deze moeilijke context doen constructeurs er alles aan om hun voorraden te verkopen en hun productie draaiend te houden (een productielijn stopzetten is erg duur). Ze zoeken hun heil in grote kortingen. Zo kondigde Li Auto, dat plug-inhybrides bouwt, vlak voor de opening van het salon van Peking een prijsverlaging aan op alle modellen tot 30.000 yuan, of 3.890 euro. Dit was een reactie op de prijsverlaging van Tesla de dag ervoor (14.000 yuan of 1.813 euro) voor al zijn modellen. Inmiddels heeft Tesla ook op de Amerikaanse en Europese markten zijn prijzen verlaagd.
Advertentie – lees hieronder verder
Prijsverlagingen zijn tegenwoordig dagelijkse kost in China. Begin april begon BYD de prijzenoorlog, snel gevolgd door Xpeng en Nio, en daarna door Geely, SAIC, Chery en Volkswagen. De praktijk begint dus een gewoonte te worden, zoals de Chinese automobielfederatie in de lokale pers aangeeft: “In het eerste kwartaal waren er al 60% meer modellen met prijsverlaging dan in heel 2023 en de meeste daarvan waren VEN-modellen (auto’s met alternatieve aandrijving, n.v.d.r.).”
Slachtoffers vanaf dit jaar?
Zullen deze prijsverlagingen de verkoop stimuleren? Helaas is het antwoord negatief, want analisten blijven pessimistisch over de komende maanden. De Chinese automobielfederatie zegt zelfs dat “verdere expansie moeilijker zal zijn”. Dit is te wijten aan het einde van bepaalde aankoopsubsidies, de economische vertraging in het land en ook het feit dat sommige automobilisten nog altijd niet overtuigd zijn van elektrische auto’s wegens het rijbereik en het laadnetwerk (vooral op het platteland en in kleinere steden).
In die omstandigheden zal een consolidatie van de sector plaatsvinden. Met andere woorden: een natuurlijk selectieproces waarbij de zwakste constructeurs uitsterven en de grootste (die een bepaald volume hebben bereikt) sterker worden. Dit is ook de mening van He Xiaopeng, voorzitter van Xpeng: “De concurrentie wordt hevig.” Hij voegde eraan toe dat de eerste koppen dit jaar zullen rollen. De voorzitter van Li Auto heeft ondertussen aan de overheid gevraagd om mechanismen die een sociaal bloedbad moeten voorkomen. Dat is op komst bij SAIC, dat duizenden banen wil schrappen om de dalende verkoopcijfers het hoofd te bieden. Deze interne problemen in China steken ook bij ons de kop op en brengen onze auto-industrie in gevaar omdat Chinese constructeurs op zoek gaan naar nieuwe groei op het internationale toneel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be