Voor alle automerken is het momenteel een huzarenstuk om geld te verdienen met hun EVs. Naast een kwakkelende vraag en een afhankelijkheid van volatiele materiaalprijzen voor de tractiebatterijen, zijn er geen modelgeneraties om de gemaakte investeringen op af te schrijven. En dan is er nog een prijzenoorlog aan de gang waarvoor geen enkel automerk aan de zijkant kan blijven staan omdat de fabrieken willens nillens moeten blijven draaien.
De malaise wordt pijnlijk duidelijk gemaakt in de resultatentabel van Ford, waar de verliezen de elektrische afdeling als een duikboot doen zinken. In het eerste kwartaal moest de divisie, die de naam Model e draagt, 1,3 miljard dollar in het rood schrijven. Toegepast op de 10.000 stuks die het aan de man bracht, komt dat neer op een verlies van 130.000 dollar per auto! Een hallucinant cijfer.
Afschrijven van de investeringskost
Een van de voornaamste redenen is zijn die fameuze prijscorrecties, die ervoor gezorgd hebben dat de omzet met maar liefst 84% is gedaald tot 100 miljoen dollar. Uiteraard gaat het niet alleen om zuivere verliezen die neerkomen op het verschil tussen productiekost en verkoopprijs. Ford verwijst ook naar de afschrijvingen, dat de cijfers mee worden getekend door honderden miljoenen aan investering in onderzoek en ontwikkeling. Het is wel de bedoeling van het merk dat de verkoop uiteindelijk een winst oplevert op enkel de productie en de marketingkost, maar zelfs dat is voorlopig niet het geval door de prijzenoorlog. Zelfs de recente kostenbesparing van 5.000 dollar per gebouwde Mustang Mach-E blijkt niet minder dan een doekje voor het bloeden.
Advertentie – lees hieronder verder
Vorig jaar boekte de Model e-afdeling een totaalverlies van 4,7 miljard dollar en volgens het merk wordt het dit jaar nog erger, en zal het verder oplopen tot dik 5 miljard dollar. Het gaat nog jaren duren vooraleer er een omslagpunt wordt bereikt. Nochtans is het niet zo dat de verkoop van EVs op zichzelf achteruit boert. In lijn met de wereldwijde cijfers wist Ford 77% meer Mach-E’s te verkopen in het eerste kwartaal van dit jaar vergeleken met vorig jaar. Voor zijn elektrische pick-up bedraagt de stijging 54%, ofwel een productie van 24.000 stuks. Alleen, de fabrikant mikte op 150.000 per jaar, ofwel zes keer zoveel. Van een mismatch gesproken.
Ford grijpt in door de productie te verlagen, en zet de rem op een geplande investering van 12 miljard dollar in elektrische voertuigen. Landgenoot GM volgt eenzelfde scenario. Opvallend: beide autogroepen verschuiven hun pionnen terug naar plug-inhybrides, omdat de dealers daar wel genoeg klanten voor vinden. CEO van Ford Jim Farley zegt dat de winstgevendheid van elektrische modellen pas zal komen met de tweede generatie. De nieuwe Explorer EV valt niet onder die noemer, maar kan wel sneller geld in het laatje brengen omdat hij zit aangefrakt rond de technologie van partner Volkswagen en zijn ID.4. Gedeelde kost is sneller profijt.
Fossiele brandstoffen = winst
Niet alle elektrische Fords vallen trouwens onder Model e. De elektrische bestelwagen e-Transit, bijvoorbeeld, behoort tot de commerciële afdeling Ford Pro, die wél zoete broodjes bakt. Hun winst verdubbelde tot 3 miljard tijdens de eerste manche van het jaar. De tak voor modellen met verbrandingsmotoren bracht 905 miljoen dollar in het laatje, waardoor de balans met 1,3 miljard dollar netjes in het zwart eindigde. Geen man overboord, dus.
Het is bijna niet te achterhalen hoe verlieslatend – winstgevend lijkt een utopisch woord voor de gevestigde automerken – de EV-departementen momenteel zijn. Ford is een van de weinige autogroepen die de elektrische activiteiten in een aparte divisie onderbrengt, wat een transparant beeld oplevert. Hyundai volgt met zijn Ioniq-tak eenzelfde parcours, maar houdt de aparte cijfers stevig achter slot en grendel. Vergelijken met Tesla kan wel. Dat bedrijf zag zijn omzet met 9% terugvallen maar – belangrijker – de winstdaling bedroeg zomaar eventjes 48% tijdens het eerste kwartaal van 2024.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be