Vanaf 1 januari 2035 is de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor en zelfs hybride auto’s (al dan niet oplaadbaar) verboden. De verbrandingsmotor zal zijn leven beëindigen via de natuurlijke veroudering van het wagenpark, wat ongeveer vijftien jaar gaat duren waarop het hele wagenpark in 2050 emissievrij is.
Het is de Europese Commissie die dit besluit heeft genomen. Maar welke basis ligt aan de grondslag hiervan? Geen, of bijna geen, als we de voorzitter van de raad van bestuur van de Renaultgroep, Jean-Dominique Senard, mogen geloven. Hij droeg deze informatie over aan Franse senatoren toen hij sprak voor de commissie Economische Zaken, die onderzocht hoe fabrikanten omgaan met de overgang naar elektrische auto’s.
Onvoorbereid
Voor de grote bons van de Renaultgroep staat “de auto–industrie voor grote uitdagingen” die “niet waren voorzien“. Om het klaar en helder te zeggen: fabrikanten zijn helemaal niet voorbereid op de veranderingen die opdoemen. Ze reageren daarom met wat op een slecht georganiseerde noodplan lijkt, een context waarbinnen beoordelingsfouten of strategische vergissingen niet uitgesloten zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Jean-Dominique Senard gaat nog verder in zijn redenering en beweert vlakaf dat de beslissing van Europa tot een ban per 1 januari 2035 op geen enkele geldige studie is gebaseerd. “Er is geen impactanalyse uitgevoerd”, zegt hij. “Iedereen heeft ontdekt, of veinsde te ontdekken, dat we een enorm probleem zullen krijgen rond de vraag naar de benodigde grondstoffen om de batterijfabrieken te bevoorraden die we in Frankrijk aan het opzetten zijn.”
Er zijn geen mijnen
Zonder omhaal beschuldigt Jean-Dominique Senart Europa er dus van dat het zijn beslissingen met de natte vinger heeft genomen, zonder enige analyse van de sector of van wat er nodig is om aan de behoeftes te voldoen, in het bijzonder om batterijfabrieken te ontwikkelen en ze te bevoorraden, dewelke uiteraard essentieel zijn voor elektrische auto’s. Er is momenteel “geen significante toegang tot de mijnen in de wereld die de metalen produceren nodig voor de productie van batterijen”. Lithium, nikkel of koper: Europa staat onderaan de ladder, niet bij machte om aan zijn behoeftes te voldoen. En aan zijn huidige verplichtingen.
Jean-Dominique Senart vuurt geen kritiek af op China, noch op de import van auto’s uit de Volksrepubliek, die nu een bedreiging vormt voor Europese fabrikanten. Wel wil hij de aandacht vestigen op de inconsistenties in Europa, dat er goed aan zou doen een voorbeeld te nemen aan China. “In de afgelopen 25 jaar heeft China een sturende strategie ingevoerd, waarbij het een aanzienlijk aantal mijnbouwactiviteiten over de hele wereld in handen heeft gekregen, in Afrika en elders. Het land domineert 60 à 70% van de mijnentoegang nodig voor de metalen te produceren om elektriciteit op te wekken. En ze domineert tussen 70 en 75% van de industrie die deze metalen verwerkt. En Europa? Dat bleef bij de pakken zitten en ziet zichzelf veroordeeld tot een positie van vergaande afhankelijkheid, wat op dit eigenste moment aan de gang is. Zal deze oproep volstaan om de eurocraten wakker te schudden en ze in beweging te krijgen om de strategische besluitvorming te versnellen? Dromen mag altijd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be