Waarom subsidiëren de grote Europese landen bedrijfswagens met verbrandingsmotoren voor miljarden euro’s?

Is dit geen paradox? Terwijl Europa tegen 2035 de overstap naar elektrische auto’s wil afdwingen, blijven de grootste EU-landen bedrijfswagens met verbrandingsmotoren subsidiëren voor maar liefst 42 miljard euro per jaar, volgens een studie. Is dit geen probleem?

Gepubliceerd op 25 oktober 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Waarom subsidiëren de grote Europese landen bedrijfswagens met verbrandingsmotoren voor miljarden euro’s?

“Doe wat ik zeg, niet wat ik doe.” Dat is het beeld dat Europa schetst, volgens onderzoek van de – weliswaar groen georiënteerde – organisatie Transport & Environment (T&E). De vijf grootste EU-landen geven samen 42 miljard euro per jaar uit aan subsidies voor bedrijfswagens op fossiele brandstoffen.

Van de vermelde landen zou Italië 16 miljard euro aan subsidies hebben uitgegeven aan bedrijfswagens op fossiele brandstoffen, gevolgd door Duitsland met 13,7 miljard euro, volgens gegevens van Environmental Resources Management. Cijfers voor België ontbreken, helaas, mogelijk omdat het een van de koplopers is in elektrische bedrijfswagens. Voor particuliere auto’s is het een heel ander verhaal.

Bij de buren

Volgens de studie subsidiëren Frankrijk en Polen bedrijven met respectievelijk 6,4 miljard euro en 6,1 miljard euro per jaar voor auto’s met verbrandingsmotor, vooral door brandstofkosten te compenseren. De regeringen in deze landen willen hiermee voorkomen dat ze zich de woede van sommige economische kringen op de hals halen of zelfs hele sectoren stilleggen.

engine-fuel

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens T&E, die met Reuters sprak, “is het onlogisch en onaanvaardbaar om miljarden overheidsgeld te steken in technologieën die haaks staan op de groene transitie van de EU”. We begrijpen de paradox wel: dat geld zou juist kunnen worden ingezet om de overstap naar elektrische auto’s te versnellen. En 42 miljard euro, dat is niet van de poes.

De timing van deze studie is opvallend, zeker nu de verkoop van elektrische auto’s de laatste maanden is gekelderd. Het is een duidelijke oproep tot actie van een milieuorganisatie, maar die onder de lat wel terecht is: waarom een transitie opleggen terwijl enorme subsidies juist het tegenovergestelde stimuleren? Deze paradoxale aanpak moet worden blootgelegd. Ursula von der Leyen erkende dit en kondigde aan dat de nieuwe EU-klimaatcommissaris, Wopke Hoekstra, dit probleem prioritair gaat aanpakken en voorstellen zal doen om subsidies voor fossiele brandstoffen af te bouwen. Wordt dus nog vervolgd want dit tweesporenbeleid is onlogisch en maakt het voor automobilisten en consumenten, die al moeite hebben met de transitie, alleen maar lastiger.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.