“Doe wat ik zeg, niet wat ik doe.” Dat is het beeld dat Europa schetst, volgens onderzoek van de – weliswaar groen georiënteerde – organisatie Transport & Environment (T&E). De vijf grootste EU-landen geven samen 42 miljard euro per jaar uit aan subsidies voor bedrijfswagens op fossiele brandstoffen.
Van de vermelde landen zou Italië 16 miljard euro aan subsidies hebben uitgegeven aan bedrijfswagens op fossiele brandstoffen, gevolgd door Duitsland met 13,7 miljard euro, volgens gegevens van Environmental Resources Management. Cijfers voor België ontbreken, helaas, mogelijk omdat het een van de koplopers is in elektrische bedrijfswagens. Voor particuliere auto’s is het een heel ander verhaal.
Bij de buren
Volgens de studie subsidiëren Frankrijk en Polen bedrijven met respectievelijk 6,4 miljard euro en 6,1 miljard euro per jaar voor auto’s met verbrandingsmotor, vooral door brandstofkosten te compenseren. De regeringen in deze landen willen hiermee voorkomen dat ze zich de woede van sommige economische kringen op de hals halen of zelfs hele sectoren stilleggen.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens T&E, die met Reuters sprak, “is het onlogisch en onaanvaardbaar om miljarden overheidsgeld te steken in technologieën die haaks staan op de groene transitie van de EU”. We begrijpen de paradox wel: dat geld zou juist kunnen worden ingezet om de overstap naar elektrische auto’s te versnellen. En 42 miljard euro, dat is niet van de poes.
De timing van deze studie is opvallend, zeker nu de verkoop van elektrische auto’s de laatste maanden is gekelderd. Het is een duidelijke oproep tot actie van een milieuorganisatie, maar die onder de lat wel terecht is: waarom een transitie opleggen terwijl enorme subsidies juist het tegenovergestelde stimuleren? Deze paradoxale aanpak moet worden blootgelegd. Ursula von der Leyen erkende dit en kondigde aan dat de nieuwe EU-klimaatcommissaris, Wopke Hoekstra, dit probleem prioritair gaat aanpakken en voorstellen zal doen om subsidies voor fossiele brandstoffen af te bouwen. Wordt dus nog vervolgd want dit tweesporenbeleid is onlogisch en maakt het voor automobilisten en consumenten, die al moeite hebben met de transitie, alleen maar lastiger.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be