De Chinese fabrikant BYD, dat naast auto’s ook bussen en batterijen maakt, heeft in het afgelopen jaar een recordwinst geboekt van 30 miljard yuan (ongeveer 3,83 miljard euro), een stijging van bijna 81% ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze spectaculaire groei is mede mogelijk gemaakt door het stimuleringsbeleid van de Chinese overheid, dat consumenten aanmoedigt om elektrische auto’s aan te schaffen. De resultaten zijn positief, maar niet positief genoeg voor de marktanalisten. Die hadden de winst op nog een miljard yuan (130 miljoen euro) meer geraamd.
Nu, dat missertje zal de sneltrein die BYD geworden is niet meteen afremmen. In het laatste kwartaal van 2023 heeft het merk bijna een miljoen elektrische auto’s verkocht (942.000 stuks), waarmee het bedrijf zich als ‘s werelds grootste verkoper van elektrische voertuigen heeft gepositioneerd. Tesla werd toen gepasseerd, al kon het de kroon terugpakken met de jaarcijfers. De Amerikanen brachten over het hele jaar 1,8 miljoen EV’s aan de man, BYD 1,6 miljoen. De race wordt nog spannend dit jaar, omdat beide bedrijven binnen hun cycli vooral op marktaandeel gefocust zijn.
België blijft bescheiden
Het verkoopsucces van BYD is grotendeels te danken aan prijsverlagingen op meerdere modellen in het thuisland. In China woedt momenteel een gure prijzenoorlog, van een kaliber dat de regering kapseizende merken als Aiways – ook bij ons bekend -, Haima en Zhidou een reddingsboei heeft toegeworpen. Het succesrecept van BYD zijn de internationale activiteiten die het aardig wist uit te breiden vorig jaar. Het is ook een van de weinige Chinese merken die in de rest van Azië verdeeld wordt. In landen als Japan, Australië en Indië zijn ze zowat het enige aanwezige Chinese merk.
Advertentie – lees hieronder verder
In Europa loopt het vooralsnog niet storm voor de modellen van BYD en kon het merk 16.000 stuks slijten. Daarvan vonden er 559 een Belgische klant. Ter vergelijking, het bestverkopende Chinese merk MG haalde vorig jaar een verkoop van een dikke 4.000 stuks (Polestar ongeveer 2.500 en Lynk&CO een goede 1.300).
Voor Europa houden de Chinese merken overigens hun adem in. De overweging van de Europese Commissie om de importheffingen op Chinese elektrische auto’s te verhogen, heeft ervoor gezorgd dat de import van de automerken uit de Volksrepubliek met een vijfde is teruggevallen tijdens de eerste twee maanden van 2024.
Nieuwe fabrieken
BYD, een bedrijf met 600.000 werknemers, waaronder 90.000 ingenieurs, heeft aangekondigd tegen 2028 ongeveer 10.000 wagens in de Benelux te willen verkopen. Dit ambitieuze doel volgt op de voet van hun strategie om hun aanwezigheid op elk continent te versterken. Met nieuwe fabrieken in Azië en plannen voor productiefaciliteiten in Brazilië, Mexico en Hongarije, werkt het merk op doordachte wijze aan zijn wereldwijde expansie.
Maar geen snelle groei zonder pijnen. Het risico van overproductie loert om de hoek. China’s BBP vertraagt alsook de lokale vraag, wat de noodzaak voor BYD en andere Chinese fabrikanten onderstreept om prijzen verder te drukken en het goed te doen in bovenvermelde buitenlandse markten. Dat maakt hen afhankelijk en werpt obstakels op. De Amerikaanse Inflation Reduction Act, die genereuze belastingkredieten biedt voor in de VS of in vrijhandelslanden geassembleerde voertuigen, blokt de import vanuit China af. Dit heeft geleid tot een klacht van China bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) tegen de VS, een stap die door sommigen wordt gezien als een politiek gebaar. Maar met de fabriek in Mexico zal BYD uiteindelijk toch in aanmerking komen voor de giften van Joe Biden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be