Overal wordt de Chinese auto-industrie gepresenteerd als de grote onverslaanbare winnaar. Het is waar dat fabrikanten uit het Middenrijk de afgelopen maanden een indrukwekkende groei kennen, overal ter wereld. BYD is zelfs de grootste fabrikant ter wereld geworden voor elektrische auto’s, vóór Tesla, met een winst van 30,04 miljard yuan (3,83 miljard euro) in 2023.
Logischerwijs zou men verwachten dat niets deze groei zou belemmeren. Maar volgens Eurostat daalde de invoer van chinese elektrische auto’s in Europa in de eerste drie maanden van 2024 met 3,5% (gemeten in tonnen). In 2018 was de export van Chinese elektrische auto’s naar Europa goed voor 260 miljoen euro, maar dit cijfer steeg naar 9,67 miljard euro in 2023, een jaar waarin bijna een op de vijf verkochte elektrische auto’s in Europa uit China kwam. Een belangrijk detail: dit omvat ook BMW’s, Dacia’s, Volvo’s en Tesla’s, die allemaal in China worden geproduceerd.
Waarom een daling?
Natuurlijk is de vertraging van de import van Chinese auto’s ook een gevolg van de vertraging van de elektrische markt bij ons. Het bewijs: op een Europese markt die in het eerste kwartaal van dit jaar met 5,6% groeide, was de groei van elektrische auto’s slechts 3,9%, terwijl de trend suggereert dat zij de drijvende kracht zijn. Analisten denken dat de vertraging te wijten is aan het stopzetten van subsidies in sommige Europese landen, zoals Duitsland, ofwel de grootste Europese automarkt.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar er zijn ook voorraadproblemen. Er is in de afgelopen maanden massaal geëxporteerd, maar nu staan veel van die Chinese voertuigen in parkeergarages omdat ze geen koper hebben gevonden. Havens zoals Zeebrugge zijn dan ook overvol.
Ook in België
En ook België is geen uitzondering, aangezien de cijfers van FEBIAC ook bij ons tonen dat de verkoop van Chinese auto’s stagneert: in de eerste vijf maanden van 2024 verkochten de 16 Chinese merken 3.787 auto’s, goed voor slechts 1,77% van de markt. Dat is 0,1% beter dan vorig jaar. We kunnen dus niet zeggen dat het een groot succes is.
Het merk MG blijft dominant binnen het Chinese segment, met 1.375 verkochte auto’s. Polestar staat op de tweede plaats, maar de verkoop daalt, net als bij MG. BYD lijkt te profiteren van de situatie, aangezien het de enige merk is dat vooruitgang boekt. De groei in de verkoop van elektrische auto’s in ons land – vooral bedrijfswagens – is dus absoluut niet te wijten aan de grotere aanbod van Chinese auto’s. Conclusie: kopers geven nog steeds de voorkeur aan westerse elektrische auto’s en weinig mensen stappen over op Chinese voertuigen, ook al zijn deze iets goedkoper. Het valt nog te zien hoe de markt zal reageren op de komst van goedkope elektrische auto’s zoals de BYD Seagull, die minder dan 20.000 euro zou moeten kosten bij ons. Tenzij Europa besluit om de Verenigde Staten te volgen en de invoerrechten op Chinese auto’s te verhogen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be