De strijd om de elektrische auto is nog maar net begonnen en het gaat er al heftig aan toe. De transitie die al is ingezet is in China en gepland is in Europa of de Verenigde Staten trekt ‘s werelds grootste constructeurs aan.
Toch zijn er ook hier veranderingen, want in slechts een paar jaar zijn Chinese fabrikanten uit de schaduw getreden en nemen nu al een voortrekkersrol in. Tegelijk verliezen de ‘verwende’ Europese merken stilaan terrein, zonder dat ze de trend nog kunnen keren.
In deze context ziet de Europese automarkt de komst van veel Chinese merken, waarvan de elektrische auto’s aanzienlijk goedkoper zijn, dankzij onder meer een volledig gecontroleerd industrialisatieproces. Maar er is meer. De Chinese constructeurs controleren immers ook de hele waardeketen van de elektrische auto: ze exploiteren mijnen, verwerken grondstoffen, bouwen en innoveren op vlak van batterijen, enz.
Tot 24 miljard per jaar
Volgens een studie van Allianz Trade (kredietverzekering) kan deze strijd Europa zeer veel geld kosten. Sterker nog, onze fabrikanten kunnen tegen 2030 zelfs tot 24 miljard euro per jaar verliezen.
Advertentie – lees hieronder verder
Waarmee? Simpelweg omdat zelfs ondanks de jaarlijks stijgende verkoop van elektrische auto’s (4,4 miljoen in 2022), ze nog steeds een relatief laag aandeel innemen (12% van de verkoop vorig jaar in Europa). Maar dit betekent dat, geconfronteerd met een potentiële Chinese dominantie in deze sector, de Westerse fabrikanten zwaar kunnen verliezen als ze hun verkoop zien instorten.
Allianz Trade vindt de situatie alarmerend genoeg om te spreken van een bedreiging voor de Europese auto-industrie. China anticipeerde op deze verandering en die stimuleerde die ook door zijn bevolking van meer dan 1,4 miljard. Tegenwoordig zijn Chinese merken al goed voor 80% van de verkoop van elektrische auto’s in China. En hun marktaandeel blijft groeien, waardoor de Chinese autohandelsbalans van een tekort van 31 miljard dollar naar een overschot van 7 miljard dollar is gegaan. Een geweldige ommekeer.
Reageren of niet?
De Chinese voorsprong bedreigt dus onze fabrikanten, die niet alleen marktaandeel verliezen in China, maar ook op hun historische en nationale markten. Volgens prognoses van Allianz Trade zouden de kosten voor de Europese auto-industrie 24,2 miljard euro (verlies) per jaar bedragen als Chinese elektrische auto’s tegen 2030 10% van de Europese markt veroveren.
Stevenen we af op een nieuwe industriële en onvermijdelijk sociale ramp? Dat valt niet uit te sluiten, zelfs als Europa maatregelen zou nemen die vergelijkbaar zijn met de Amerikaanse (IRA), zodat Chinese fabrikanten hun auto’s hier moeten produceren en zo de verloren banen compenseren. Dit zou wellicht automatisch de prijzen van Chinese auto’s die hier worden verkocht verhogen, wat consumenten waarschijnlijk niet willen.
Om dit scenario te voorkomen, is een gemeenschappelijke en gecoördineerde Europese visie nodig zijn. Is dit mogelijk? Niets is minder zeker, want historisch gezien zijn gevallen van afspraken en goed begrip zeer zeldzaam…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be