Elektrisch

Hangt het rijplezier van de toekomst af van waterstof?

Er duiken steeds meer voorbeelden op van automerken die voor hun toekomstige sportwagens hun toevlucht zoeken tot waterstof. Na Ferrari en Hyundai heeft ook Renault productieplannen. Moeten we de hype stilaan geloven?

Piet Andries | Gepubliceerd op 27 mei 2024 | Leestijd: 6 min

Hij moest een hoogtepunt worden tijdens de jongste editie van de Six Hours of Spa: de Alpenglow Hy4 van Renault die er zijn publieksdebuut zou beleven. Deze racer, die zijn carrière begon als een fantasierijke concept, heeft een 2 liter-viercilinder van 340 pk die brult op waterstof, met enkel wat waterdamp die uit zijn uitlaat druppelt. Helaas stak een technisch probleem stokken in de wielen van het Ardeense debuut. Dat is nu uitgesteld naar de etmaalkoers in Le Mans volgende maand.

Belangrijker is dat Renault bij monde van Alpine-designer Athony Villain in de marge onthulde dat een productieversie ernstig wordt overwogen. Van de racebaan naar de openbare weg, dus. Eerst in een beperkte oplage voor een beperkt publiek, maar Renault gelooft dat dit een opstapje is naar een toepassing voor een breder publiek. Trouwens, in Japan koerst Toyota met een gelijkaardige formule, een Corolla met een 1,6 liter-ottomotor op waterstof.

Advertentie – lees hieronder verder

Snelste op de Nürburgring?

Dat waterstof als energiedrager voor sportwagens steeds tastbaarder wordt bewees ook een bericht vorige week in The Korean Economic Daily dat het gerucht weer oprakelde over de productieplannen van Hyundai met zijn N74 Vision. We berichtten eerder al over dit Zuid-Koreaanse prestigeproject, maar de krant kwam met verdere – en vergaande – details naar buiten, zoals een topsnelheid van 250 km/u, een productie van tweehonderd stuks over een looptijd van twee jaar en zelfs al een prijskaartje dat omgerekend 340.000 euro zou bedragen. En o ja, de Zuid-Koreaanse ingenieurs hebben ook het doel op hun bord gekregen dat hun waterstofrenner het ronderecord voor personenwagens op de Nürburgring moet scherpstellen. Een dijk van een opgave, want dat staat op naam van de AMG GT-One met een chrono van 6.35.183. Behoorlijk scherp. Maar Hyundai meent het, getuige de patenten die het indiende voor een prestatiegerichte brandstofcel. Anders dan Renault kiezen de Koreanen namelijk niet voor een verbrandingsmotor.

Dat laatste is ook erg inefficiënt. Het rendement van waterstof in een conventionele cilindermotor geraakt niet boven 30% waar dat bij een brandstofcel dubbel zo hoog ligt. Maar voor auto’s die weinig kilometers malen, en vooral op het plezier mikken, speelt efficiëntie geen opzienbarende rol. Zo denkt Ferrari erover, dat ook een patent heeft aangevraagd maar dan voor een speciale waterstofmotor die op z’n kop ligt. Noteer evenwel dat het merk uit Maranello volgend jaar ook zijn eerste volledig elektrische sportwagen met een tractiebatterij uitbrengt.

Over naar de nadelen van waterstof

Dat leek eventjes het voor de hand liggende scenario te worden, met exploten als de Rimac Nevera, Tesla Roadster (van stilstand naar 100 km/u in minder dan één seconde) of de Lotus 135, die vanaf 2027 op de markt komt met keuze uit een batterij van 66 kWh (469 pk) of 99 kWh (872 pk), als vaandeldragers. Maar net zoals bij de civielere elektrische auto’s scoort de interesse voor deze modellen geen hoge toppen. Ook de ingenieurs worstelen met het concept omwille van de thermische stabiliteit van batterijcellen onder hoge druk, de snellere slijtage en de vijand der vijanden voor sportiviteit: het gewicht van batterijen. Alternatieven zijn dus welkom, zolang ze maar CO2-vriendelijk zijn.

Waterstof als sportdrank is helaas ook niet vrij van zonden. Een opslagtank voor 4 tot 6 kilo waterstof, toch het minimum, weegt ook snel 100 kilo. Maar op zijn minst heeft het gebruik ervan in een verbrandingsmotor het voordeel dat er geen bufferbatterij nodig is, zoals op een brandstofcel – wat ook een aardig gewicht meebrengt. Nog iets: waterstof ontbrandt veel sneller dan fossiele brandstof, waardoor een speciaal injectiesysteem nodig is om het proces in goede banen te leiden. Ten slotte is er nog de kwestie van de complexe productie van genoeg groene waterstof, opgewekt met de hulp van wind- en zonne-energie. Bij zogenaamde grijze waterstof, afgesplitst uit aardgas, ken je voor de CO2-uitstoot net zo goed op… benzine rijden. De interesse is er, maar de weg wordt lang.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon