Voor veel tegenstanders zijn elektrische auto’s zinloos, omdat ze het probleem van CO2-uitstoot en het gebruik van grondstoffen alleen maar verplaatsen. Deze opvatting is in feite onjuist, aangezien vele onderzoeken hebben aangetoond dat elektrische auto’s over hun hele levenscyclus minder koolstofdioxide uitstoten dan auto’s met verbrandingsmotoren. En er is meer: aan het einde van zijn levensduur hoeft de batterij van een elektrische auto niet per se gerecycleerd te worden. Hij kan ook opnieuw ingezet worden in een andere, minder veeleisende context, zoals huishoudelijk gebruik.
In navolging van (onder andere) Renault, Tesla en Mercedes start ook de Jaguar-Land Rover-groep met een circulaire aanpak voor het hergebruiken van de batterijen uit haar elektrische auto’s. JLR is een samenwerking aangegaan met Wykes Engineering Ltd, een leider in de sector voor hernieuwbare energie. Het doel is om een van de grootste energieopslagsystemen van het Verenigd Koninkrijk te creëren.
250 huishoudens per dag
Concreet geeft Wykes Engineering Ltd tot 30 Jaguar I-Pace-accu’s een tweede leven, wat resulteert in 2,5 MWh opslag op volle capaciteit, waarmee elke dag tot 250 huizen van stroom voorzien kunnen worden.
Advertentie – lees hieronder verder
De batterijen voor dit proefproject zijn momenteel afkomstig van prototypes en testvoertuigen waarvan de capaciteit onder de 70% is gezakt, een niveau dat als onvoldoende wordt beschouwd voor gebruikers van elektrische auto’s. Andere en minder veeleisende toepassingen, die langzamer op- en ontladen dan een auto, zijn wel nog mogelijk met een dergelijke capaciteit. Zoals de opslag van elektriciteit, wat vooralsnog duidelijk een uitdaging blijft voor de samenleving.
Tegen eind 2023 wil Jaguar-Land Rover genoeg batterijen leveren om 7,5 MWh aan energie op te slaan, wat overeenkomt met de behoeften van 750 huishoudens. Door batterijen te gebruiken kan het elektriciteitsnet ontlast worden tijdens de piekuren, zoals het middaguur of het einde van de dag, wanneer mensen naar huis gaan en elektriciteit gebruiken. Groene energie die overdag is opgeslagen, kan dan worden gebruikt, waardoor andere koolstofintensieve productiemiddelen, zoals gasgestookte elektriciteitscentrales, overbodig worden.
Het valt nog te bekijken of gebruikers van elektrische auto’s zouden kunnen profiteren van bevoorrechte toegang tot een batterij die aan het einde van zijn levensduur wordt teruggewonnen en in hun huis kan worden geïnstalleerd. Bovendien moet er nog een commercieel concept rond ontwikkeld worden, wat op dit moment niet bestaat. Maar het zou een idee kunnen zijn, nietwaar?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be