Elektrisch

LG Energy Solution kondigt batterijrevolutie aan in 2028

Overal ter wereld wordt er onderzoek gedaan naar betere en milieuvriendelijkere batterijen voor elektrische auto’s. Het Zuid-Koreaanse merk LG schat dat het in 2028 een beslissende voorsprong zal hebben behaald, dankzij een nieuwe productiemethode voor anoden en kathoden. Maar wat is het voordeel hiervan?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 9 jul. 2024 | Leestijd: 3 min

Komt de batterijrevolutie van de vaste elektrolyt? Nee, dat zal niet gebeuren. Onderzoek richt zich op alle aspecten van batterijen: chemie, anoden, kathoden, grootte, gewicht, enz. En juist daarom kondigt LG Energy Solution een doorbraak aan voor hun batterijpakketten in 2028. En deze keer gaat het over de productiemethode van cellen.

Concreet heeft LG een nieuw proces ontwikkeld, bekend als « droge coating », dat het huidige energie-intensieve natte proces voor het maken van kathode– en anode-elektroden zal vervangen.De Zuid-Koreanen zijn niet de enigen die aan deze technologie werken, maar ze zijn duidelijk de eerste die het op grote schaal kunnen toepassen, wat een directe impact zal hebben op de productiekosten, productieruimte en het milieu.

Advertentie – lees hieronder verder

LG01

Een paradigmaverschuiving

Momenteel worden cellen geproduceerd met de natte coatingtechniek, een kostbare en energie-intensieve techniek, omdat chemische producten achtereenvolgend moeten worden opgelost in giftige oplosmiddelen, gedroogd in een 100 m lange oven en dan verwarmd tot een temperatuur van 200°C. De droge coatingtechniek bespaart daarom grote hoeveelheden energie, en vermindert de behoefte aan ruimte, machines en oplosmiddelen. Dit kan een positief effect hebben op de productiekosten en dus de prijs van cellen verlagen.

LG Energy Solution werkt volgens Automotive News Europe al 10 jaar aan deze droge coatingtechnologie. De resultaten zijn dusdanig veelbelovend dat het bedrijf nu overgaat naar de productiefase, die vanaf 2028 op grote schaal zal plaatsvinden. Een tweede pilotlijn werd onlangs ook geopend. LG schat dat de droge coatingtechnologie de productiekosten van batterijen met 17% tot 30% zal verlagen. De energiebesparing wordt geschat op 30%, terwijl de nodige ruimte met de helft zal afnemen.

LG2 - copie

Falen van de Chinezen?

LG zal de eerste zijn die deze technologie lanceert, waardoor Chinese autofabrikanten en producenten zullen achterblijven. Voor het Koreaanse bedrijf staat er veel op het spel, want zijn marktaandeel in batterijen is dit jaar gedaald van 14,6% naar 12,6%, grotendeels dankzij het succes van LFP-batterijen, die veel geld opleveren voor BYD en CATL. De prijs van deze batterijen is in zeer korte tijd met 44% gedaald. LG had daarom nood aan innovatie om zich opnieuw op de markt te positioneren en concurrerend te blijven.

Veel andere bedrijven werken aan deze technologie. Tesla kondigde het in 2020 al aan, maar de Amerikaanse fabrikant slaagde er niet in om zijn idee om te zetten in realiteit. Hetzelfde geldt voor Samsung, Panasonic of Svolt Energy Technology. Het is duidelijk dat er bij gebrek aan lithium of zelfdzame mineralen voor batterijen, innovatieve productieprocessen nodig zijn om (eindelijk) de Chinezen te kunnen concurreren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon