Komt de batterijrevolutie van de vaste elektrolyt? Nee, dat zal niet gebeuren. Onderzoek richt zich op alle aspecten van batterijen: chemie, anoden, kathoden, grootte, gewicht, enz. En juist daarom kondigt LG Energy Solution een doorbraak aan voor hun batterijpakketten in 2028. En deze keer gaat het over de productiemethode van cellen.
Concreet heeft LG een nieuw proces ontwikkeld, bekend als « droge coating », dat het huidige energie-intensieve natte proces voor het maken van kathode– en anode-elektroden zal vervangen.De Zuid-Koreanen zijn niet de enigen die aan deze technologie werken, maar ze zijn duidelijk de eerste die het op grote schaal kunnen toepassen, wat een directe impact zal hebben op de productiekosten, productieruimte en het milieu.
Een paradigmaverschuiving
Momenteel worden cellen geproduceerd met de natte coatingtechniek, een kostbare en energie-intensieve techniek, omdat chemische producten achtereenvolgend moeten worden opgelost in giftige oplosmiddelen, gedroogd in een 100 m lange oven en dan verwarmd tot een temperatuur van 200°C. De droge coatingtechniek bespaart daarom grote hoeveelheden energie, en vermindert de behoefte aan ruimte, machines en oplosmiddelen. Dit kan een positief effect hebben op de productiekosten en dus de prijs van cellen verlagen.
Advertentie – lees hieronder verder
LG Energy Solution werkt volgens Automotive News Europe al 10 jaar aan deze droge coatingtechnologie. De resultaten zijn dusdanig veelbelovend dat het bedrijf nu overgaat naar de productiefase, die vanaf 2028 op grote schaal zal plaatsvinden. Een tweede pilotlijn werd onlangs ook geopend. LG schat dat de droge coatingtechnologie de productiekosten van batterijen met 17% tot 30% zal verlagen. De energiebesparing wordt geschat op 30%, terwijl de nodige ruimte met de helft zal afnemen.
Falen van de Chinezen?
LG zal de eerste zijn die deze technologie lanceert, waardoor Chinese autofabrikanten en producenten zullen achterblijven. Voor het Koreaanse bedrijf staat er veel op het spel, want zijn marktaandeel in batterijen is dit jaar gedaald van 14,6% naar 12,6%, grotendeels dankzij het succes van LFP-batterijen, die veel geld opleveren voor BYD en CATL. De prijs van deze batterijen is in zeer korte tijd met 44% gedaald. LG had daarom nood aan innovatie om zich opnieuw op de markt te positioneren en concurrerend te blijven.
Veel andere bedrijven werken aan deze technologie. Tesla kondigde het in 2020 al aan, maar de Amerikaanse fabrikant slaagde er niet in om zijn idee om te zetten in realiteit. Hetzelfde geldt voor Samsung, Panasonic of Svolt Energy Technology. Het is duidelijk dat er bij gebrek aan lithium of zelfdzame mineralen voor batterijen, innovatieve productieprocessen nodig zijn om (eindelijk) de Chinezen te kunnen concurreren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be