Lithium: kan België mijnen heropenen?

Een geothermiebedrijf ontdekte onlangs lithium diep onder de grond in België. De vooruitzichten voor exploitatie zijn bemoedigend, maar komen er ook echt opnieuw mijnen in ons land.

Gepubliceerd op 29 september 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Lithium: kan België mijnen heropenen?

Door de opkomst van de elektrische auto is er meer vraag naar grondstoffen zoals lithium, een mineraal dat op grote schaal gebruikt wordt om batterijen te maken. Het is een onmisbare grondstof voor elektrische mobiliteit. Tot nu toe werd lithium echter voornamelijk gehaald uit China, Australië, Zuid-Amerika en in mindere mate de Verenigde Staten. Waarom? Deels omdat andere landen terughoudend waren om aan zo’n exploitatie te beginnen, voornamelijk om sociale en kostentechnische redenen, aangezien de normen voor ontginning in onze contreien iets strenger zijn dan elders…

Toch is lithium op zich niet zeldzaam en zit het op veel plaatsen in de bodem. Het bewijs hiervan zagen we al in Portugal, Frankrijk en nu ook België, waar een geothermiebedrijf de hand wist te leggen op een ondergrondse laag die rijk is aan lithium.

iStock-1402359102

Winstgevende exploitatie

Ongezien is dat het bedrijf Hita in het water een lithiumconcentratie van 100 mg/liter heeft gemeten. Dat komt in de buurt van een rendabel niveau (geschat op 150 mg/liter met de huidige technieken). Voor Umicore, een specialist in batterijrecyclage, zouden de economische voordelen kunnen oplopen tot 150 miljoen euro per jaar. Het zou mogelijk zijn om jaarlijks 125.000 batterijen voor elektrische voertuigen te produceren (hoewel over de gemiddelde capaciteit van deze batterijen niets gezegd wordt).

Advertentie – lees hieronder verder

Door het naderende verbod op auto’s met verbrandingsmotoren is lithium het nieuwe goud dat je moet verzamelen. En exploiteren. Het IEA (Internationaal Energieagentschap) voorspelt zelfs dat de waarde ervan tegen 2050 zal vernegenvoudigen. Maakt dat het Belgisch lithium nog interessanter om te ontginnen? Er is verdere analyse nodig, maar het zou kunnen, want vaak zijn er nog andere metalen aanwezig (zoals koper), wat de exploitatie uiteindelijk rendabel maakt. Dat vertelt Jean-Marc Baele, professor aan de polytechnische faculteit van Bergen en gespecialiseerd in geologie, aan La Libre Belgique.

Betekent dit dat België deze lithiumvoorraad kan exploiteren? Dat is niet zeker, want in andere landen waar een gelijkaardige hoeveelheid werd gemeten (ook met geothermie), werden projecten uiteindelijk gestaakt. Misschien kan de grote vraag de situatie veranderen, want de prijs van een ton lithiumcarbonaat is in een paar maanden tijd gestegen van minder dan 20.000 euro naar bijna 80.000 euro. Interessant? Misschien, vooral omdat geothermieprojecten niet zo schadelijk zijn voor het milieu als de klassieke oude mijnen…

iStock-1178746047

Niets wijst erop dat we geen lithium kunnen winnen via mijnen, zoals ook bekeken wordt in Portugal en Frankrijk. Het enige probleem is dat het verleden van Europa tegen zulke projecten pleit en dat het grote publiek zich vaak verzet tegen dergelijke mijnen. Maar we zullen twee keer moeten nadenken: willen we de slaaf blijven van de lithiumproducerende landen of kunnen we onszelf opnieuw uitvinden en vinden we de moed om mijnsites te heropenen om onze onafhankelijkheid te verklaren, zelfs als dat onvermijdelijk iets meer kost? Dat blijft de vraag.

Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be !

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.