2035 is de deadline die eind oktober door de Europese autoriteiten is vastgesteld om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren in Europa volledig stop te zetten. Op politiek vlak juichen we dit besluit uiteraard toe aangezien het een aanzienlijke impact zal hebben op de CO2-uitstoot (ongeveer 25% van de jaarlijkse mix). Toch maken achter de schermen steeds meer waarnemers zich zorgen. Want een periode van amper 13 jaar om deze transitie te realiseren blijft een echte uitdaging.
Onder hen Patrick Hendrick, een ingenieur aan de ULB, die in een interview met de economische krant L’Écho zegt dat volgens hem moet alles opnieuw worden bekeken: steden, platteland en industriezones. En dit zal allemaal niet met een vingerknip gebeuren…
Volgens Patrick Hendrick zijn we absoluut nog niet klaar voor de elektrische auto. En hij vertelt onze collega’s zelfs dat het probleem “enorm en totaal onderschat” is, omdat we volgens hem massaal veel batterijfabrieken, elektriciteit, laadpalen, enz. nodig hebben. De ingenieur en professor aan de Polytechnische School van de ULB geeft ook aan dat alles opnieuw moet worden bekeken en dat een jaar of tien hiervoor heel kort is.
Advertentie – lees hieronder verder
De elektrische auto tegen welke prijs?
Natuurlijk blijft de prijs een van de belangrijkste obstakels voor de doorbraak van de elektrische auto. Om die te laten zakken, is het nodig om over te gaan op een grootschalige productie, maar dat vereist ook bepaalde voorwaarden. Inderdaad, de lithiumproductie zou tegen 2035 zo’n 15 (!) maal hoger moeten zijn, terwijl bepaalde stoffen zoals kobalt vermeden en technologieën zoals lithium-ijzerfosfaat (LFP) bevorderd moeten worden.
In dit opzicht is het tijd dat Europa wakker wordt en de middelen waarover het beschikt benut, in plaats van afhankelijk te blijven van China, Australië of Zuid-Amerika. Momenteel is er hier slechts één lithiumfabriek in werking in Portugal en binnenkort komt er een tweede fabriek van de Imerys Group in Frankrijk. Patrick Hendrick zegt dat om afhankelijkheid te voorkomen, er niet een paar, maar honderden lithiumproductie- of raffinagefabrieken nodig zijn in Europa.
Koerswijziging
Patrick Hendrick wijst ook met de vinger naar de constructeurs, met het argument dat het vaak imposante formaat van de elektrische auto’s bijdraagt aan hun hoge prijs. De uitdaging is dus het ontwerpen van kleinere auto’s met kleinere batterijen.
Voor de consument is er vooral het probleem van het opladen dat ontstaat om files en misbruik te voorkomen, zoals bestuurders die hun voertuig urenlang aan een laadstation achterlaten, terwijl de accu al vol is. Een ander aandachtspunt: het onvoldoende aantal laadterminals, zeker in Brussel en Wallonië. Voor deze technicus is het noodzakelijk om de laadpunten systematischer te installeren, en dit door de behoeften beter te analyseren. En dat is eigenlijk de rol van de overheid die de private sector moet aanmoedigen om de nodige investeringen te doen.
Netwerkprobleem
Andere vragen rijzen over het elektriciteitsnetwerk. Om veel op te laden heb je uiteraard veel stroom nodig, zeker in de bedrijven. Daarnaast moet je bij ons rekening houden met de seizoenen. Inderdaad, in januari en februari werken zonnepanelen over het algemeen weinig, wat ook voor een probleem zorgt, vooral voor de stedelingen die hun auto langer moeten laten opladen terwijl de hele buurt wellicht hetzelfde wil doen. Volgens deze specialist worden al deze beperkingen momenteel onderschat.
Als gevolg hiervan raadt de ingenieur ook aan om meer aandacht te besteden aan de waterstofauto, omdat die een zeer interessant rijbereik biedt en het netwerk niet belast om te tanken. Enkel de aankoopprijs zou stevig moeten dalen…
Wat moeten we hiervan onthouden? Dat voor wie de problematiek rond de elektrische auto een beetje volgt, dit allemaal voor de hand liggende dingen zijn die al veel aan bod kwamen. En daar wringt het schoentje net. Omdat er tot nu toe te weinig initiatieven zijn genomen om deze transitie te realiseren, of het nu gaat over grondstoffen, elektriciteitsproductie – met gascentrales? –, opladen en het elektriciteitsnetwerk. Maar zoals Patrick Hendrick terecht opmerkt: 10 jaar is erg kort. Maar dat is blijkbaar niet duidelijk voor onze besluitvormers, zoals ze ook in vele andere dossiers tekortschieten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be