Europa heeft definitief besloten om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren op zijn grondgebied te verbieden vanaf 1 januari 2035. Er rest dus nog maar twaalf jaar om de transitie te verzekeren en massaal over te stappen naar elektrische auto’s. Dat is uiteraard gemakkelijker gezegd dan gedaan, aangezien er nog veel uitdagingen zijn. Het elektriciteitsnetwerk en de beschikbaarheid van laadpunten zijn daarbij topprioriteiten.
Zowel landen, regio’s als steden hebben uitgebreide plannen gelanceerd om een laadnetwerk te ontwikkelen, dat tegelijk divers moet zijn qua vermogen en geografisch voldoende gespreid. In België gebeurt naar schatting 80 procent van de laadbeurten thuis of op het werk en slechts 20 procent aan publieke laadpunten, waarvan de helft snelladers langs de snelwegen. Volgens de VRT beschikt Brussel over 2.800 publieke laadpunten en Wallonië over 3.300, terwijl Vlaanderen er al 17.000 heeft. We zijn er echter nog lang niet: tegen 2030 zouden er in België 1,5 miljoen elektrische auto’s in het verkeer zijn en zouden 30.000 laadpunten nodig zijn in Wallonië, 35.000 in Vlaanderen en 11.000 in Brussel.
Negatieve ontwikkeling?
In Wallonië werkt de overheid aan de uitrol van het laadnetwerk, een initiatief dat nu verrassend genoeg bekritiseerd wordt door de Unie van Waalse Steden en Gemeenten (UVCW). Volgens deze organisatie, die zoals haar naam al aangeeft een groot deel van de gemeenten in het zuiden van het land vertegenwoordigt, gaat de plaatsing van de laadpunten te snel, vooral in sterk verstedelijkte gebieden met veel rijhuizen. Dit veroorzaakt volgens de UVCW twee problemen. Enerzijds hinderen laadkabels die bij wildladen over de stoep worden gelegd personen met een beperkte mobiliteit. Anderzijds leidt deze situatie ertoe dat veel burgers de parkeerplaatsen voor hun huis privatiseren. Ja, het is mogelijk om een parkeerplaats te privatiseren. Maar als iedereen dat begint te doen, kan er niet meer geparkeerd worden op de openbare weg…
Advertentie – lees hieronder verder
Specifieke parkings creëren?
Het Waals Gewest heeft een oplossing voorgesteld aan deze protesterende gemeentes: specifieke parkeerplaatsen aanleggen om te laden. Maar de gemeentes verwerpen dit voorstel, omdat niet geschikt zou zijn voor eigenaars die hun dure auto in het oog willen houden. Bovendien vraagt de UVCW zich af hoe deze parkeerplaatsen moeten worden aangelegd: door gebouwen af te breken of groenzones te schrappen? En wat met de beveiliging?
De UVCW wijst er ook op dat als er laadpunten aangeboden worden aan de stadsbewoners, dit alleen snelladers mogen zijn om een snelle circulatie te garanderen. Maar dan stelt zich een nieuw probleem, want hiervoor is een sterker elektriciteitsnetwerk noodzakelijk. Dit wordt bevestigd door de netbeheerders, die momenteel niet kunnen garanderen dat het netwerk sterk genoeg is.
Even goed bestuur als covid?
De UVCW betreurt de haast waarmee Wallonië en Europa besluiten om het gebruik van verbrandingsmotoren te verbannen. De organisatie windt er geen doekjes om en vergelijkt de deze snelle overgang met het rampzalige beheer van de covidcrisis. Het zijn uiteindelijk de lokale overheden die de beslissingen moeten nemen, zo herinnert de UVCW eraan.
De vereniging van gemeentes benadrukt ook dat al deze werken zwaar doorwegen op de gemeentefinanciën, die er nu al slecht voorstaan. Er zullen grote wegwerkzaamheden nodig zijn om het laadnetwerk uit te bouwen. Een ander aspect waarover zelden gesproken wordt, is de kwestie van de sociale cohesie. Sommige burgers plaatsen nu al stoelen of kegels op de parkeerplaatsen voor hun huis om ervoor te zorgen dat ze kunnen opladen. Deze situatie zal bij sommige burgers wellicht frustratie en irritatie veroorzaken, die weleens kan ontaarden in geschillen of burenruzies. Iets om over na te denken…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be