Hoewel niet iedereen het ernstig nam, startte China erg vroeg met de transitie naar elektrische auto’s. In 2009 (ja, je leest het goed) startte Beijing met stimuli waaronder tal van rechtstreekse en onrechtstreekse subsidies om nationale merken die actief waren met elektrische auto’s danig te steunen. Dat is ook gelukt, zo blijkt, want de huidige Chinese autoindustrie, speelt een voortrekkersrol die de autosector in de rest van de wereld op zijn grondvesten doet daveren.
Met deze incentives die sinds 2009 van kracht zijn en de quota voor elektrische auto’s die vanaf 2019 werden ingevoerd, heeft China duidelijk voorsprong genomen op vlak van elektromobiliteit, vooral in het segment van de goedkopere modellen. China heeft ervaring die wij niet hebben, en waaruit we zeker enkele zaken kunnen leren.
Herstelkost ongevallen ligt hoger
De vereniging van Chinese verzekeraars heeft voldoende data kunnen verzamelen om een balans op te maken over het aantal ongevallen met elektrische auto’s. De resultaten zijn verrassend: in 56% van de gevallen ligt de herstelkost voor elektrische auto’s 52% hoger dan bij auto’s met verbrandingsmotor. Nog volgens de studie van het bedrijf dat de data analyseerde, zou dit te wijten kunnen zijn aan het aanzienlijk hogere vermogen van elektrische auto’s, wat het forse schadecijfer zou kunnen verklaren. Dit is overigens een vaststelling die ook AXA eerder in Frankrijk deed.
Advertentie – lees hieronder verder
Een andere bevinding is dat “one pedal drive”-modellen (auto’s die je kan rijden zonder het rempedaal te gebruiken omwille de regeneratieve remkracht wanneer je de voet van het gaspedaal licht) een rol spelen bij het hogere aantal ongevallen. Dit is echter een veronderstelling, omdat de data niet eenduidig het aantal ongevallen aangeven dat door deze technologie wordt veroorzaakt. Wat het onderzoek wel scherp stelt, is dat het aantal ongevallen danig stijgt wanneer een bestuurder overstapt van een auto met verbrandingsmotor naar een elektrische auto. Er is dus bijkomende opleiding nodig om op een veilige manier om te gaan met dergelijke auto’s omdat ze directer reageren.
Batterijen raken snel beschadigd
De Chinese expertise toont ook aan dat de tractiebatterijen erg kwetsbaar zijn, vooral wanneer ze worden blootgesteld aan kleine schokken. Gevallen van beschadigde batterijen als gevolg van kleine aanrijdingen met obstakels zoals stoepranden zijn legio. Zijn Chinezen dan zo’n slechte bestuurders? Allerminst, in feite is deze schade een gevolg van het ontwerp van elektrische auto’s, waarbij de batterij in de bodem van de wagen wordt gemonteerd, waardoor dit onvermijdelijk het eerste element is dat averij oploopt bij een botsing. Deze gegevens bevestigen slechts de trends die we ook in onze regio’s zien. Eén en ander zal waarschijnlijk leiden tot een verhoging van de verzekeringspremies voor elektrische auto’s. Laten we hopen dat we op zijn minst kunnen anticiperen op deze problemen, enerzijds door het begeleiden en opleiden van automobilisten die overstappen naar elektromobiliteit en anderzijds door fabrikanten aan te moedigen om manieren te vinden om deze cruciale (en prijzige) onderdelen van elektrische auto’s beter te beschermen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be