Autofabrikanten doen er alles aan om de kost van elektrische auto’s te verlagen. Er zijn een aantal hefbomen die gebruikt kunnen worden om dit te bereiken. Er is natuurlijk de manier waarop ze worden gemaakt, maar ook de assemblagesnelheid en de mogelijkheid om de duurste technologieën te beperken, zoals natuurlijk de batterijen. De batterij is veruit het duurste onderdeel van een elektrische auto, goed voor 30 tot 40% van de totale prijs. Dit is natuurlijk enorm, maar er zijn ook hier oplossingen, en in het bijzonder LFP-chemie (lithium-ijzerfosfaat), die naar verwachting op grote schaal gebruikt gaat worden in de elektrische auto’s van morgen.
Dat is dan ook het plan van Stellantis, zoals blijkt uit de presentatie van de toekomstige Citroën ë-C3. Die zal naast nieuwe en minder dure assemblagetechnieken ook een LFP-pakket gebruiken. Dat is weliswaar minder energiedicht dan een lithium-ionpakket, en heeft dus een kortere actieradius. Toch moeten we de zaken in perspectief plaatsen. BYD, dat alleen deze technologie gebruikt, heeft voertuigen met een actieradius tot 570 km (WLTP), wat zeer acceptabel lijkt.
Met CATL
Om de levering te garanderen, heeft Stellantis onlangs een overeenkomst getekend met CATL, de wereldleider op het gebied van batterijen. Hun ervaring met LFP-pakketten is enorm, aangezien de meerderheid van de Chinese auto’s deze technologie al gebruikt. En terecht: LFP-batterijen hebben minder materialen nodig, omdat ze geen mangaan of kobalt gebruiken. Daardoor zijn hun kosten lager dan die van de NMC-pakketten waarmee de meeste huidige Europese elektrische voertuigen zijn uitgerust.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens de overeenkomst zal CATL zijn LFP-cellen aan Stellantis leveren. Het wordt een samenwerking voor de lange termijn, aangezien zelfs de bouw van een extra fabriek wordt overwogen, hoewel er nog geen details over dit project bekend zijn.
Twee keer zo veel oplaadcycli?
Voor een aantal spelers, waaronder BYD, zoals blijkt uit een interview in L’Echo, hebben LFP-batterijen een aantal voordelen, waaronder 100% capaciteitsgebruik. Dit in tegenstelling tot NMC-pakketten, waarbij de resterende 10% “ongebruikte capaciteit” is. Bovendien hoeven we ons geen zorgen te maken over de levensduur van deze accu’s, die tot twee keer zoveel oplaadcycli aankunnen. Kortom, de LFP-technologie is goed op weg om ingeburgerd te geraken, zeker nu de eerste modellen met een actieradius tot 1000 km in China zijn aangekondigd. Als het momentum aanhoudt, zal deze technologie waarschijnlijk worden gebruikt in de Europese elektrische auto’s van morgen, ook al is Umicore, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in recyclage, van mening dat deze LFP-pakketten onaantrekkelijk zijn voor een tweede leven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be