Kost liter diesel of benzine binnenkort 1,2 euro?

De prijzen van olieproducten blijven dalen. Goed nieuws voor automobilisten? Ja, op voorwaarde dat de dalende trend zich doorzet.

Gepubliceerd op 6 juni 2023
Leestijd : 4 min

Deel

Kost liter diesel of benzine binnenkort 1,2 euro?

Na een historische piek aan het einde van de covidpandemie en het begin van de oorlog in Oekraïne, zijn de prijzen van olieproducten op de internationale markten serieus gedaald. Terwijl de prijzen een paar maanden geleden nog bijna 2,2 euro/liter bedroegen, zijn ze nu teruggevallen naar het niveau van voor de crisis: 1,78 euro voor een liter benzine en 1,74 euro voor diesel. In sommige tankstations vind je nog goedkopere brandstof en betaal je dankzij kortingen ongeveer 1,6 euro voor een liter diesel.

Dit komt omdat de internationale markten veel minder turbulent zijn: terwijl een vat ruwe Brent-olie in maart 2022 nog 139 dollar kostte, zijn de prijzen nu teruggevallen tot… 77 dollar, met onlangs zelfs een tijdelijke koers van 72 dollar. Dat is een daling van maar liefst 38 procent. Hierdoor worden automobilisten minder ‘uitgeperst’ aan de pomp en kost een volle tank van 50 liter diesel nu 87 euro, vergeleken met 112 euro eind vorig jaar.

claude-nai-P5Pzddw38QU-unsplash

Bodemprijs van 1,4 euro/liter

De dalende trend lijkt zich door te zetten. Maar waar zal die stoppen? Mogen we een liter brandstof verwachten aan 1 euro? Volgens de Belgische federatie van brandstoffenhandelaars (BRAFCO), die geïnterviewd werd door La Dernière Heure, is het utopisch om te denken dat de prijzen zo ver zullen zakken. Wel denkt de federatie dat de prijzen in de komende weken of maanden weleens kunnen dalen tot 1,4 à 1,5 euro/liter.

Advertentie – lees hieronder verder

Andere experten laten zich in La Dernière Heure optimistischer uit. Damien Ernst bijvoorbeeld, een energiespecialist van de universiteit van Luik. Hij gelooft dat we dicht bij 1,2 euro aan de pomp kunnen geraken, maar dan mag de oorlog de Russische olieproductiecentra niet beschadigen.

Zal het echt zo’n vaart lopen? Misschien, maar op voorwaarde dat de internationale markten positief reageren op de recente beslissing van de OPEC+ (de olieproducerende landen, waaronder Rusland) om de dagelijkse productie minstens tot 2024 te verlagen. Het doel van deze landen is immers duidelijk het tegenovergestelde: de prijzen op peil houden om hun inkomsten veilig te stellen.

Lagere productie

De landen van de OPEC+ hebben enkele weken geleden al besloten om hun productie met 1,16 miljoen vaten per dag te verlagen om de prijsdaling van ruwe olie een halt toe te roepen. Deze actie had echter het tegenovergestelde effect dan verwacht, want de prijzen bleven dalen. Zal dit scenario zich herhalen? Misschien, want de verstandhouding binnen de OPEC+ is niet meer optimaal. Bovendien heeft Europa alternatieven gevonden voor de bevoorrading, terwijl de Chinese economie blijft vertragen. De vraag is dus gezakt, waardoor de prijzen zich niet konden herstellen. Integendeel zelfs.

iStock-1294015692

Damien Ernst wijst er ook op dat het groeiende succes van elektrische auto’s een andere factor is in de daling van de olieprijzen, omdat ze natuurlijk bijdragen aan de daling van de vraag. Wagens op batterijen doen de landen van de OPEC+ dus geen goed en het einde van de elektrificatie is duidelijk nog niet in zicht.

Daling op lange termijn?

Wat mogen we de komende maanden verwachten? Zonder grote tegenslagen zullen de prijzen waarschijnlijk niet meer exploderen. De situatie is dus gestabiliseerd, maar de prijzen zouden verder kunnen dalen als er bijvoorbeeld een einde komt aan de oorlog in Oekraïne en de bevoorrading uit Rusland wordt hersteld. Dat is op korte termijn hoogst onwaarschijnlijk.

En zelfs als dat zou gebeuren, zouden de prijzen nog niet onmiddellijk dalen, omdat er altijd een zekere tijd verloopt tussen het aanboren en de uiteindelijke levering van de olie in de distributienetwerken. Tot slot mogen we niet vergeten dat het herstel van de euro tegenover de dollar in de afgelopen maanden ook in het voordeel van de Europese consument speelt: tussen september 2022 en vandaag bedraagt het verschil 9 euro voor hetzelfde vat. Ook dat telt mee.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.