Russische aardolie vloeit rijkelijk in onze tankstations

Vladimir Poetin blijft zijn oorlogsmachine financieren met geld dat hij verdient met de verkoop van aardolie. Het Westerse embargo is dus niets meer zijn dan een rookgordijn, want de Russische petroleum weet nog steeds goed zijn weg naar onze tankstations te vinden.

Gepubliceerd op 31 maart 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Russische aardolie vloeit rijkelijk in onze tankstations

Sinds de Russische invasie van Oekraïne in februari 2022 hebben de Westerse landen opeenvolgende reeksen sancties genomen om de Russische economie te beteugelen, vooral om de winsten uit de verkoop van aardolie die de oorlog financieren zoveel mogelijk te beperken. Europa en sommigen bondgenoten zijn zelfs zo ver gegaan om een totaal embargo op Russische olie af te kondigen, zodat vandaag slechts zeer kleine hoeveelheden ruwe olie of aardgas Europa binnenkomen. Althans officieel.

Alleen geeft dit beeld de realiteit niet nauwkeurig weer, want momenteel worden nog steeds aanzienlijke hoeveelheden ruwe olie op de wereldmarkten verhandeld, waardoor Vladimir Poetin royale winsten kan blijven opstrijken. En Europa zou zich daarover ernstig zorgen maken, volgens verschillende Europese, Oekraïense en industriële bronnen.

Onmogelijk te traceren

Een eerste aanwijzing: de productie- en exportvolumes van Russische ruwe olie zijn sinds het begin van de oorlog stabiel gebleven, wat aangeeft dat ze ergens een koper moeten vinden. En het is dus mogelijk, volgens een door Business AM geïnterviewde econoom, dat Russische olie via tussenpersonen bij Europese klanten terechtkomt. Hoe is dat mogelijk? Simpelweg omdat ruwe olie erg moeilijk –  zo niet onmogelijk – te traceren is  op de wereldmarkten. Het is heel gemakkelijk om ze te mengen met andere ladingen uit andere producerende landen en het wordt daarom onmogelijk om de ware oorsprong te identificeren. En dat is nog niet alles: elk raffinageproces wist ook alle sporen van de oorsprong van de olie uit.

maria-lupan-hy97yy3e03A-unsplash

Advertentie – lees hieronder verder

Medeplichtige bedrijven?

In deze grote oliezwendel leiden bepaalde landen en rederijen met weinig aanzien en vaak geregistreerd in belastingparadijzen de dans. Een van de vermoedelijke toegangswegen is de Baku-Tbilisi-Ceyhan oliepijpleiding die door Azerbeidzjan en Turkije loopt. Deze verdenkingen zijn vrij gegrond, want bijvoorbeeld tussen april en juli 2022 zou Azerbeidzjan in zijn hele geschiedenis nooit zoveel vaten hebben geëxporteerd. Natuurlijk ontkennen de autoriteiten dit…

Rusland kan eveneens rekenen op Turkije, dat in zijn internationale betrekkingen altijd een dubbelspel heeft gespeeld. Dat land heeft ook besloten om geen sancties op te leggen tegen Russische olie, terwijl het volgens Reuters ook zijn olie-import uit het grootste land ter wereld heeft verdubbeld.

Rusland zou dus een winst van zo’n 600 miljoen euro per dag blijven opstrijken dankzij zijn olie, een financiële meevaller die paradoxaal genoeg vooral uit Europa komt. Dit betekent dat de Russische olie rijkelijk blijft stromen in onze tankstations. Het Finse onderzoekscentrum voor energie en schone lucht (CREA) zei dat het bewijs had “dat sommige internationale bedrijven raffinageproducten kopen die zijn gemaakt van Russische olie en deze in Europa verkopen”.

Het laatste radertje in deze duidelijk goed geoliede machinerie: Rusland heeft ook een enorme vloot van ‘spookschepen’ waarmee het dit embargo en de prijsplafonds kan omzeilen. Rusland levert vooral aan China en India waar de import in 2022 met respectievelijk +19% en +800% steeg, aldus het IEA.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.606 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.606 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.