Een tijd geleden gingen de maximumprijzen van benzine en diesel door de barrière van 2 euro per liter en waren ingrepen van de overheid, zoals een accijnsverlaging op de brandstof, echt noodzakelijk om de Belgische bevolking toe te laten zich nog met de auto te verplaatsen zonder zich in de schulden te werken. Gelukkig zijn de prijzen aan de pomp weer gedaald, maar blijft het nog steeds peperduur om de tank van de auto vol te gooien.
Veel goedkoper in Frankrijk
Met de nieuwe maximumprijs op 1 september van 1,918 euro voor 1 liter benzine 98 (E5) kost voor een gemiddelde tank van 45 liter nog steeds ruim 85 euro. Daarom is het zeker de moeite waard om uit te kijken naar mogelijke goedkopere alternatieven. Zelfs in de buurlanden, waardoor het zogenaamde ‘tanktoerisme’ weer sterk aan populariteit kan winnen.
Bijvoorbeeld in Frankrijk wordt tanken van diesel en benzine vanaf 1 september aanzienlijk goedkoper, omdat de Franse overheid de accijnzen met 30 cent laat dalen en TotalEnergies daar nog een korting van 20 cent bovenop geeft in zijn stations. Met al deze kortingen zal de brandstofprijs in dit buurland dan rond de 1,5 euro per liter kosten, wat een flinke slok op de borrel is. Op een volle tank kan je zo makkelijk 25 tot 30 euro besparen, zodat de rit er gauw uit is voor wie in het zuiden van het land woont.
Advertentie – lees hieronder verder
Aardgas tanken in Nederland of Duitsland
Nog interessanter is het voor CNG-rijders om de tank al eens in Nederland of Duitsland vol aardgas te gooien. Aangezien de prijs van aardgas bij ons gewoon mee-evolueert met de prijzen op de internationale markten, zijn de tarieven de laatste tijd volledig door het dak gegaan. Terwijl rijden op CNG enkele jaren geleden nog spotgoedkoop was met een prijs van minder dan 1 euro per kg aardgas, is die nu boven de 4,5 euro/kg uitgestegen en wordt zelfs gevreesd dat weldra de grens van 5 euro doorbroken wordt.
Vele CNG-rijders zijn daarom de wanhoop nabij, omdat op die manier autorijden onbetaalbaar wordt. Wie echter in het grensgebied in het noorden van het land woont zal al ontdekt hebben dat de prijzen in Nederland of Duitsland veel gunstiger zijn met een gemiddelde prijs van respectievelijk 1,90 euro/kg en 1,20 euro/kg. Dat is dus minder de helft van de Belgische prijzen. Hoe is dat mogelijk? Wel deze buurlanden produceren zelf biogas en zijn dus gedeeltelijk autonoom in de productie. Wat betekent dat ze ook de prijzen van CNG aan de pomp enigszins onder controle kunnen houden.
Meteen opent deze situatie ook een perspectief voor de wanhopige Belgische CNG-rijders die hun wagen dringend van de hand willen doen. In ons land is daar nu echt geen hond in geïnteresseerd, maar in Nederland en Duitsland bestaat er nog zeker een markt voor. Het is het weten waard.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be