Wallonië wil snelheid op snelwegen verlagen voor het klimaat

In volle energiecrisis lanceert Wallonië zijn klimaatplan. Dat voorziet een hele reeks maatregelen, zoals het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 km/u op autosnelwegen.

Gepubliceerd op 12 september 2022
Leestijd : 5 min

Deel

Wallonië wil snelheid op snelwegen verlagen voor het klimaat

Zoals overal trouwens, moet Wallonië besparen op energie en de uitstoot van broeikasgassen verminderen. De klimaatdoelstellingen zijn ambitieus aangezien de regionale uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 55 procent moet verminderen tegenover 1990. Daarbij hoort onvermijdelijk ook een drastische daling van het verbruik van fossiele energie (kolen, olie, gas enzovoort).

Deze substantiële vermindering vergt uiteraard aanzienlijke inspanningen in tal van sectoren en in het bijzonder in de industrie, die de uitstoot met 45 procent moet reduceren. De overheid heeft ook andere sectoren in het vizier, zoals de bouw (ook een grote vervuiler), de landbouw en natuurlijk het transport.

Om de doelstelling te bereiken, moet de uitstoot met 4 procent per jaar dalen, terwijl ze vandaag maar 1,4 procent per jaar vermindert. Er zijn dus extra inspanningen nodig en daarom presenteerde Philippe Henry (Ecolo), de minister van Klimaat in Wallonië, zijn actieplan aan de Waalse regering.

Geen populaire maatregelen

Dit klimaatplan moet uiteraard nog goedgekeurd worden door de regering. We kunnen nu al stevige debatten verwachten, want sommige maatregelen zijn duidelijk niet populair. Zoals de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen, die als een boemerang opnieuw op tafel is beland.

Advertentie – lees hieronder verder

Vergeet immers niet dat de expertengroep verantwoordelijk voor het verbeteren van de koopkracht van gezinnen en de concurrentiekracht van bedrijven deze maatregel al in juni had voorgelegd aan de federale regering. Toen wilde de federale regering dit taboe echter niet doorbreken, kwestie van haar populariteit niet op het spel te zetten.

wallonie_taxes

In Wallonië zal de transportsector grote inspanningen moeten leveren om een uitstootdaling van 40 procent te realiseren tegen 2030. Een stevige uitdaging, die niet haalbaar is met alleen de overgang naar de elektrische auto of technische verbeteringen. “Er zullen sterke stimulansen en/of dwangmaatregelen nodig zijn om de snelle evolutie van het transportsysteem en gedragsveranderingen te bevorderen”, aldus Philippe Henry. Gewoontes zullen dus moeten veranderen.

100 km/u op snelwegen, 70 km/u elders

Het idee om de maximumsnelheid op autosnelwegen (en daarbuiten) te verlagen ligt dus opnieuw op de tafel. De inspiratie komt uit Nederland. Volgens het kabinet van de klimaatminister “zou een snelheidsbeperking van 100 km/u op autosnelwegen de totale uitstoot van het wegtransport (die 40 procent van de emissies vertegenwoordigt) met 2 procent verminderen” in Wallonië. “

Dat stemt overeen met een uitstootdaling rond de 5 procent op snelwegen, of 7 procent minder uitstoot bij de auto’s en 13,5 procent minder bij de lichte bedrijfsvoertuigen en bestelwagens.”

route_WA

Maar dat is nog niet alles: het klimaatplan voorziet ook een snelheidsdaling van 90 naar 70 km/u op secundaire wegen en in de bebouwde kom zou 30 km/u de regel worden in plaats van 50 km/u. Wellicht een vergissing, want uit veel onderzoeken blijkt dat het verbruik (en dus de uitstoot) hoger ligt bij 30 km/u dan bij 50 km/u.

Op dit punt heeft de regering echter een probleem: het is aan de gemeenten om dit besluit te nemen, dat niet bepaald populair zal zijn bij de bevolking. Last but not least: er zouden ook ‘dynamische’ snelheidslimieten ingevoerd worden, die variëren naargelang de verkeerssituatie, wat opnieuw geen steek houdt. Groot-Brittannië heeft deze aanpak geprobeerd, maar stopt ermee omdat zulke wegen meer ongevallen veroorzaken.

Andere hefbomen

De regering plant uiteraard nog andere ingrepen om de emissies uit transport te verminderen. Ze wil het aandeel van de fiets vergroten, meer treinen en bussen inzetten en de mobiliteitsvraag verminderen door het grondgebied opnieuw in te delen, wat de nood om te reizen zou verminderen. Een aangepaste belastingheffing – het principe van overdraagbare registratierechten – zou het vergemakkelijken om dichter bij je werk te wonen. Het plan gaat nog verder en lanceert het idee om elke maand een autoloze dag te houden in alle grote Waalse steden.

Behalve het transport worden nog andere sectoren geviseerd, zoals de luchtvaart. De luchthavens van Luik en Charleroi zouden moeten stoppen met groeien. Werkelijk? Een herziening van de kilometerheffing voor vrachtwagens ligt ook op tafel. Nog heel wat andere maatregelen worden overwogen, zowel voor gebouwen (geen verwarming op stookolie meer vanaf 2024, bijvoorbeeld), de landbouw als de industrie.

Het gaat dus om een ambitieus maar wellicht onrealistisch plan. De ‘ambitie’ lijkt buitensporig en dan is er nog de tijdspanne om dit plan uit te voeren en de doelen te behalen (amper acht jaar). Een klimaatplan is zeker nodig, maar moet ook gedragen worden door de bevolking en rekening houden met de beperkingen van burgers. Het lijkt allemaal bedacht door technocraten in een kantoor dicht bij hun woonplaats, waar ze naartoe gefietst zijn.

Hoewel het wellicht nodig is een deel van onze gewoontes te veranderen, moet er ook rekening gehouden worden met het plattelandskarakter van Wallonië (tegenover Vlaanderen), waardoor de auto vaker nodig is. Voorziet de overheid steun om over te schakelen op de elektrische auto?

Henry

Helemaal niet en dat is ze ook niet van plan, want Philippe Henry wil het aandeel van de auto in de mobiliteit met 30 procent verminderen tegen 2030. Dat is enorm. En buiten alle proporties, want het plan houdt alleen rekening met mensen die de tijd hebben om de trein of de fiets te nemen, eerder ‘administratieve’ functies dus.

En de gezinnen? En de werknemers die geen job kunnen vinden in hun buurt en geen eigenaar zijn van een woning (overdraagbaarheid registratierechten)? Kortom, dit klimaatplan is weer een mooie illustratie van Belgisch surrealisme. Nu nog afwachten welk standpunt de regering uiteindelijk inneemt tegenover deze maatregelen …

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.