“Bedrijfswagens moeten verdwijnen”: is dat realistisch?

François Gemenne, een specialist in milieugeopolitiek, verklaarde op DH Radio dat het noodzakelijk is om bedrijfswagens af te schaffen in een logica van een duurzame ecologische transitie die de koopkracht behoudt.

Gepubliceerd op 30 mei 2022
Leestijd : 3 min

Deel

“Bedrijfswagens moeten verdwijnen”: is dat realistisch?

François Gemenne is een specialist in milieugeopolitiek en doceert deze materie aan Sciences Po Paris en Grenoble en aan de Université Libre de Bruxelles (België). Kortom, deze man is een kenner en nam in een interview met DH Radio een vrij radicaal standpunt in over bedrijfswagens.

Zijn onderzoek richt zich op migratie en ontheemding in verband met milieuverandering, evenals het aanpassingsbeleid ten gevolge van de klimaatverandering. Volgens hem is de wereld niet op de goede weg voor een duurzame klimaattransitie, zeker niet in België waar de indicatoren niet gunstig zijn. Noteer dat België duidelijk één van de slechte studenten is en de engagementen die op de COP van Parijs zijn aangegaan, worden niet echt gerespecteerd.

Problematisch transport

tram1

Voor François Gemenne blijft het transport een bijzonder delicaat en problematisch onderwerp in België, omdat de snelheid waarmee het transport koolstofvrij wordt gemaakt ontoereikend is. Erger nog, de vervoerssector zou het langzaamst evolueren in het kader van deze overgang. En daarvoor zou één reden zijn: bedrijfswagens. Volgens François Gemenne is het daarom noodzakelijk om dit voordeel definitief te schrappen, omdat het de gebruikers aanmoedigt om meer te rijden omdat ze de brandstofkosten niet zelf dragen. Het openbaar vervoer zal op die manier altijd duurder blijven dan de auto die de werkgever betaalt, aldus Gemenne. Er is dus sprake van oneerlijke concurrentie.

Advertentie – lees hieronder verder

Het probleem is volgens deze specialist dat ons transport volledig op de auto gericht is. Straffer nog, al jaren worden mensen aangemoedigd (zeker met het coronavirus) om zich te vestigen op het platteland, een plek waar de auto gewoon noodzakelijk is, omdat het aanbod van het openbaar vervoer er onvoldoende is. Het is een van de pijnpunten van ons land en daarom moeten we massaal investeren.

Verantwoordelijkheid van de Groenen

phev

François Gemenne wijst ook er ook op dat de Groenen aan de macht zijn en dat ze dus een enorme verantwoordelijkheid hebben in deze situatie. Ze hebben de touwtjes in handen, maar ze maken er geen gebruik van, ook al zitten ze op strategische ministeries: transport, mobiliteit, energie, klimaat en biodiversiteit. De specialist vraagt zich dan ook af hoe haalbaar de energietransitie is in België. Françoise Gemenne geeft aan dat we ideaal onze CO2-uitstoot tegen 2030 met 40% zouden moeten verminderen, en dat het enige jaar waarin dit traject gerespecteerd werd in 2020 was door lockdowns en de coronacrisis.

We begrijpen de zorgen van François Gemenne, die volkomen legitiem en noodzakelijk zijn voor de toekomst van de mensheid. Toch zijn we verrast dat de ecologie systematisch lijkt te worden gesplitst van het sociale perspectief. Want de bedrijfswagen is niets meer dan een fiscaal manoeuvre om te ontsnappen aan de hoge belasting op arbeid die de werknemers letterlijk verplettert. Het herzien van dit concept is meteen het aanpakken van een veel groter vraagstuk, namelijk de volledige fiscaliteit errond. Zonder een grondige hervorming van het systeem zal er niets veranderen. Maar er moet een win-winsituatie zijn, zowel voor de staat als voor de werknemer. En dat lijkt heel ingewikkeld.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Politiek
Verdachte geldstromen vanuit de voormalige Waalse regering voor financiering lijnbussen?

Heeft de vorige Waalse gewestregering verdachte geldtransfers gedaan om de gratis diensten van de openbare vervoersmaatschappij TEC te financieren? De nieuwe Waalse minister van Mobiliteit trekt aan de bel: hij ontdekte dat 56 miljoen euro uit het budget voor overstromingen van 2021 werd gehaald en aangevuld met … geld bedoeld voor wegenrenovatie!

Deze week 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.