François Gemenne is een specialist in milieugeopolitiek en doceert deze materie aan Sciences Po Paris en Grenoble en aan de Université Libre de Bruxelles (België). Kortom, deze man is een kenner en nam in een interview met DH Radio een vrij radicaal standpunt in over bedrijfswagens.
Zijn onderzoek richt zich op migratie en ontheemding in verband met milieuverandering, evenals het aanpassingsbeleid ten gevolge van de klimaatverandering. Volgens hem is de wereld niet op de goede weg voor een duurzame klimaattransitie, zeker niet in België waar de indicatoren niet gunstig zijn. Noteer dat België duidelijk één van de slechte studenten is en de engagementen die op de COP van Parijs zijn aangegaan, worden niet echt gerespecteerd.
Problematisch transport
Voor François Gemenne blijft het transport een bijzonder delicaat en problematisch onderwerp in België, omdat de snelheid waarmee het transport koolstofvrij wordt gemaakt ontoereikend is. Erger nog, de vervoerssector zou het langzaamst evolueren in het kader van deze overgang. En daarvoor zou één reden zijn: bedrijfswagens. Volgens François Gemenne is het daarom noodzakelijk om dit voordeel definitief te schrappen, omdat het de gebruikers aanmoedigt om meer te rijden omdat ze de brandstofkosten niet zelf dragen. Het openbaar vervoer zal op die manier altijd duurder blijven dan de auto die de werkgever betaalt, aldus Gemenne. Er is dus sprake van oneerlijke concurrentie.
Advertentie – lees hieronder verder
Het probleem is volgens deze specialist dat ons transport volledig op de auto gericht is. Straffer nog, al jaren worden mensen aangemoedigd (zeker met het coronavirus) om zich te vestigen op het platteland, een plek waar de auto gewoon noodzakelijk is, omdat het aanbod van het openbaar vervoer er onvoldoende is. Het is een van de pijnpunten van ons land en daarom moeten we massaal investeren.
Verantwoordelijkheid van de Groenen
François Gemenne wijst ook er ook op dat de Groenen aan de macht zijn en dat ze dus een enorme verantwoordelijkheid hebben in deze situatie. Ze hebben de touwtjes in handen, maar ze maken er geen gebruik van, ook al zitten ze op strategische ministeries: transport, mobiliteit, energie, klimaat en biodiversiteit. De specialist vraagt zich dan ook af hoe haalbaar de energietransitie is in België. Françoise Gemenne geeft aan dat we ideaal onze CO2-uitstoot tegen 2030 met 40% zouden moeten verminderen, en dat het enige jaar waarin dit traject gerespecteerd werd in 2020 was door lockdowns en de coronacrisis.
We begrijpen de zorgen van François Gemenne, die volkomen legitiem en noodzakelijk zijn voor de toekomst van de mensheid. Toch zijn we verrast dat de ecologie systematisch lijkt te worden gesplitst van het sociale perspectief. Want de bedrijfswagen is niets meer dan een fiscaal manoeuvre om te ontsnappen aan de hoge belasting op arbeid die de werknemers letterlijk verplettert. Het herzien van dit concept is meteen het aanpakken van een veel groter vraagstuk, namelijk de volledige fiscaliteit errond. Zonder een grondige hervorming van het systeem zal er niets veranderen. Maar er moet een win-winsituatie zijn, zowel voor de staat als voor de werknemer. En dat lijkt heel ingewikkeld.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be