De Schuman-rotonde wordt een voetgangerszone

Urban.brussels heeft zopas de vergunning verleend voor de omvorming van het Robert Schumanplein tot een voetgangerspromenade. Dit zal de bekende verkeersproblemen in de Europese wijk geen goed doen.

Gepubliceerd op 5 januari 2022
Leestijd : 2 min

Deel

De Schuman-rotonde wordt een voetgangerszone

Urban.brussels, de overheidsdienst die de territoriale ontwikkeling van het hele Brussels gewest op een duurzame manier ondersteunt op vlak van stedenbouw, heeft zopas de vergunning verleend om te starten met de werken die het Schumanplein  – dat momenteel een drievaksrotonde is – zullen omvormen tot een groene voetgangersesplanade. Naar verwachting starten de werkzaamheden eind 2022.

De goedkeuring van de vergunning werd bevestigd door de minister-president van de Brusselse Regering, Rudy Vervoort (PS), evenals door de minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt (Groen), en de burgemeester van de Stad Brussel, Philippe Close (PS).

Meer rust

Het was een architectuurwedstrijd uit 2015 die het lot van de rotonde bezegelde. Ze werd gewonnen door een jonge Brusselaar verbonden aan het BRUT-bureau en het Deense ontwerpbureau COBE. Het is de bedoeling dat deze ruimte minder beton krijgt en wordt teruggegeven aan de voetgangers die er enkele bomen en ook bankjes zullen terugvinden. Er zal ook centraal een dak worden geïnstalleerd om te kunnen schuilen, met de stilistische codes van het amfitheater van het Europees Parlement.

schuman1

Advertentie – lees hieronder verder

Er vonden verschillende openbare onderzoeken plaats en uiteindelijk was het een commissie bestaande uit Elke Van den Brand, de Brusselse staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet (Vooruit), Philippe Close en de federale minister van Sociale Integratie en Personen met een Handicap Karine Lalieux (PS) die de laatste aanpassingen aan het project bepaalden. Een van hun wensen was de toevoeging van bomen en infrastructuur aangepast aan gehandicapten en slechtzienden.

Welk verkeer?

Momenteel is het Robert Schumanplein ingericht als een enorme driebaansrotonde die het verkeer door de Europese wijk leidt. Het is de verbinding met de Corthenberglaan die zelf leidt naar de Reyerswijk en de Wetstraat, evenals de Froissart- en Breydelstraten die het mogelijk maken om rond de Europese instellingen te rijden. Wat zal de impact van deze omvorming zijn op deze as, die een van de zwarte vlekken van het verkeer in Brussel blijft? Het is nog wat vroeg om dat te weten, maar er zijn al verschillende veranderingen van de richting van het verkeer gepland, waaronder die van de ‘kleine’ Wetstraat die zal worden omgedraaid. De werkzaamheden starten eind 2022. Geleidelijk aan gaat de transformatie naar een groenere stad verder en weert men de auto steeds verder.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.