Er wordt momenteel veel over metaverse gesproken. Maar wat is dit precies? Het is eigenlijk een fictieve virtuele wereld. De term wordt regelmatig gebruikt om een toekomstige versie van het internet te beschrijven waar virtuele en gedeelde ruimtes toegankelijk zijn via driedimensionale interacties. Met andere woorden, je kunt reizen, maar ook anderen ontmoeten in een augmented reality wereld, terwijl je gewoon in je woonkamer blijft.
Omdat het vandaag bijzonder belangrijk is en omdat het duidelijk de vraag oproept naar het verloop van ons leven en onze ervaringen, roept deze technologie ook de vraag op naar de toekomst van de mobiliteit. Inderdaad, wat heeft het voor zin om het vliegtuig of de auto te nemen als je een plek kunt ontdekken met een 3D-helm en handschoenen die ook de sensaties bezorgen? En waarom zou je toch naar een afspraak gaan als je je gesprekspartner in een virtuele vergaderruimte kunt ontmoeten?
Ook de auto
Ten tijde van de technologiebeurs van Las Vegas (CES 2022) is die vraag natuurlijk logisch. En het antwoord is nogal verrassend, omdat sommige constructeurs in werkelijkheid dit tijdperk van metaverse al zijn binnengetreden.
Inderdaad, en zoals het rapport van het gespecialiseerde tijdschrift Usine Nouvelle meldt, denken Hyundai, Valeo en BMW al na over dit onderwerp, omdat deze merken geloven dat metaverse een verlengstuk van de auto kan zijn en dat het mogelijk is om er mobiliteitsdiensten op te lanceren.
Advertentie – lees hieronder verder
Zo kreeg Hyundai onlangs Boston Dynamics in handen, een bedrijf dat gespecialiseerd is in robotica en robots. Het merk wil uiteindelijk een mobiliteit bieden waarbij ruimte en tijd er niet meer toe doen. Daarmee zou dan een reis naar Mars mogelijk zijn die door een robot worden gemaakt en vervolgens door mensen hier wordt ervaren via augmented reality.
Is de auto begraven? Niet zo snel!
Wordt de reis van morgen digitaal beleefd? Mogelijk, maar het metaversum is niet alleen dat. Veel waarnemers geven inderdaad aan dat het metaversum zou kunnen bestaan uit mobiliteit, maar dan eerder verrijkte mobiliteit.
Bij de toeleverancier Valeo, bijvoorbeeld, zal het oproepen van een virtuele omgeving van de camera’s die rond de auto zijn voorzien het mogelijk maken om de auto nog beter te visualiseren in zijn parkeeromgeving, terwijl we ons ook kunnen voorstellen dat we zo perfect op afstand een autonome auto kunnen besturen. Het is duidelijk dat het metaversum een zeer goede manier zou zijn om de mobiliteit van vandaag met data te verrijken.
Metaverse zou ook andere reiservaringen in de auto brengen: videogames en entertainment of een werkruimte. Daarnaast kan metaverse ook handig zijn voor alles wat met auto-onderhoud te maken heeft. Zo heeft Mercedes Facebook in Canada aangezocht om een systeem op te zetten om via metaverse storingen op te sporen. Daarmee kunnen merkspecialisten en monteurs zich rond hetzelfde virtuele voertuig bevinden om te zoeken naar een specifieke storing en dit zonder dat iemand zich hoeft te verplaatsen.
Zal metaverse het einde van de auto inluiden? Waarschijnlijk niet. Maar het zal zeker andere soorten ervaringen in de dagelijkse mobiliteit brengen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be