Parijs was onlangs getuige van een tragedie. Een ruzie tussen een automobilist en een fietser resulteerde in de dood van de fietser nadat de automobilist hem aanreed. Dit spijtige voorval is het zoveelste voorbeeld van riskant gedrag en een gebrek aan respect op de weg, vooral in de stad.
Het toeval wil dat de Franse verzekeraar MMA net een onderzoek heeft gepubliceerd waaruit riskant gedrag onder automobilisten in de stad blijkt. Het onderzoek duurde ongeveer dertig uur. Bijna 9.000 voertuigen in Parijs, Lyon, Rennes, Montpellier en Metz werden geobserveerd rond vijftien bijzonder drukke kruispunten. De resultaten waren schokkend en toonden aan dat automobilisten zich vaak niet aan de verkeersregels houden. Bijna 5% van de geobserveerde bestuurders vertoonde gevaarlijk gedrag.
Welk gedrag?
De belangrijkste vastgestelde overtredingen waren het niet respecteren van rode lichten (59%), stoppen op zebrapaden (18%) en te hard rijden (12%). Deze gedragingen leidden in 43% van de gevallen tot een incident, zoals een noodstop of aanrijding. Het onderzoek wijst ook op overtredingen zoals stoppen in een zone voorbehouden aan fietsen, bellen achter het stuur en het niet gebruiken van een richtingaanwijzer.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoewel het onderzoek onaanvaardbaar gedrag belicht, komt er ook veel kritiek op. Het houdt namelijk geen rekening met het gedrag van andere weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers. Die zijn echter zeer talrijk op de geobserveerde kruispunten en werden niet geëvalueerd, wat de resultaten en het beeld op de werkelijkheid mogelijk vertekent. Bovendien is de gebruikte methodologie vatbaar voor kritiek: kunnen we uit dertig uur observaties op vijf verschillende locaties betrouwbare conclusies trekken over het algemene gedrag van bestuurders? Waarschijnlijk niet.
Hoe samenleven?
De weg is een complexe plaats waar talloze dynamieken en interacties spelen. Er is dus behoefte aan een manier van samenleven, die volledig over het hoofd wordt gezien in het onderzoek in opdracht van MMA. Toch is het verre van eenvoudig om overeen te komen, zoals iedereen bijna dagelijks kan ervaren: fietsen worden in sommige gevallen niet gerespecteerd, terwijl sommige fietsers denken dat ze kunnen doen en laten wat ze willen. Hetzelfde geldt voor voetgangers.
Er zijn enkele maatregelen nodig om de samenwerking te verbeteren. Ten eerste moeten we alle weggebruikers bewuster maken, zodat ze een tolerantere houding aannemen. Ten tweede moeten onze wegen beter ingericht worden zodat alle gebruikers hun plaats vinden. Op dit laatste punt zijn er initiatieven aan de gang in veel Belgische steden. Dit werk gaat de komende jaren natuurlijk verder. Maar de trend mag ook niet volledig worden omgekeerd, zodat er geen plaats meer is voor de auto, die echt nodig blijft, zelfs voor stadsbewoners. Er moet een delicaat evenwicht gevonden worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be