Leidt België steeds meer slechte chauffeurs op? Blijkbaar wel. Onze collega’s van HLN berichten dat Vlaamse rijscholen en examencentra vaststellen dat het niveau van de kandidaten voor de praktische rijexamens alarmerend laag wordt. Dat is niets nieuws: het niveau daalt al enkele jaren sterk. Volgens de instructeurs en verantwoordelijken die onze collega’s interviewden, halen zelfs rijexamenkandidaten die 20 uur rijles hebben gevolgd een bedroevend niveau en maken ze ‘onbegrijpelijke’ fouten tijdens het examen.
In Vlaanderen is het slaagpercentage voor het rijbewijs gekelderd tot minder dan 50%. Het probleem is dat de examinatoren in sommige gevallen onaanvaardbaar gedrag of rijfouten door de vingers hebben gezien om een slechte beoordeling van het examencentrum in kwestie te vermijden. Deze feiten zijn door verschillende examinatoren toegegeven.
Slechte bestuurders?
Brengt Vlaanderen slechte bestuurders voort? Blijkbaar niet meer dan Wallonië. In het zuiden van het land worden de kandidaten jaar na jaar slechter, aldus verschillende inspecteurs. En daar is een goede reden voor: de opleidingen worden steeds duurder, waardoor kandidaten minder praktijkuren nemen. Hierdoor slagen ze voor hun examen met minder tijd achter het stuur of kiezen ze voor de vrije begeleiding.
Advertentie – lees hieronder verder
Er is echter een fundamenteel verschil tussen Vlaanderen en Wallonië: in het zuiden van het land zijn er geen slaagquota. In tegenstelling tot Vlaanderen is er dus geen (of minder) druk om een slaagpercentage te halen. Volgens Sud Info bestaan er statistieken met het slaagpercentage van elk examencentrum om tot een regionaal gemiddelde te komen. Maar dit is gewoon een cijfer zonder gevolgen. Bovendien zou het slaagpercentage in Wallonië stabiel zijn en blijken er geen grote verschillen tussen de opleidings- en examencentra. Het zou rond de 55 tot 60% schommelen, wat ook niet bepaald briljant is en aantoont dat de kwaliteit van de kandidaten achteruitgaat.
Wellicht het meest verontrustende is dat het aantal slecht opgeleide bestuurders op onze wegen toeneemt. In een tijd waarin België er alles aan doet om het aantal doden en gewonden op de weg te verminderen, bestaat het risico dat de cijfers (die op dit moment vrij goed zijn) de komende tijd weer zullen stijgen door een gebrek aan opleiding. Zoals wel vaker, wordt de kern van het probleem niet aangepakt. Het is nodig om het rijbewijs te democratiseren (want voor veel mensen is het onmisbaar om te (gaan) werken). Zorg dus voor een goede opleiding en je krijgt betere rijvaardigheden waar iedereen van kan profiteren. Maar voorlopig lijken er geen dergelijke plannen te bestaan…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be