Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) heeft besloten om op te treden tegen het fenomeen van de elektrische deelsteps, die Brussel al enkele jaren teisteren. Op het eerste gezicht een merkwaardige ingreep, aangezien steps een volwaardig vervoermiddel zijn geworden. Bovendien gaat het om zachte mobiliteit die minder vervuilt en minder ruimte inneemt dan bijvoorbeeld een auto.
Alleen worden deelsteps sinds hun introductie beschuldigd van vele zonden: ze zijn gevaarlijk (het aantal ernstige ongelukken blijft stijgen) en veroorzaken overlast (rijden op voetpaden, illegaal parkeren enzovoort). In Parijs heeft de stad na een referendum zelfs besloten om ze volledig te verbieden.
Laatste kans?
In 2022 heeft de overheid al maatregelen genomen om het gebruik van elektrische steps (of deelsteps) meer te reguleren. De wegcode werd aangepast om een aantal eisen op te nemen voor elektrische steps, zoals een minimumleeftijd van zestien jaar voor gebruikers, een verbod om met twee personen om op een step te rijden, snelheidsbeperkingen in voetgangersgebieden, parkeerzones enzovoort.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar dat blijkt dus niet te volstaan, want gebruikers zijn vaak niet op de hoogte van de geldende regels. Daarom schiet Elke van den Brandt nu in actie rond dit vervoermiddel. “Het is een alternatief, maar veroorzaakt ook overlast. We moeten ervoor zorgen dat deze overlast verdwijnt. Deze reglementering is de enige oplossing om vooruitgang te boeken”, vertelde de minister aan de krant Le Soir. Ze waarschuwt dat als de nieuwe regels niet worden nageleefd, de overheid een totaalverbod overweegt, zoals in Parijs. Dit is dus de laatste kans voor deelsteps…
Draconische maatregelen
Concreet gaat Brussel het aantal steps in het verkeer drastisch beperken. Vanaf 1 januari 2024 worden nog maar twee in plaats van acht operatoren toegelaten (licenties), met een maximum van 8.000 steps in het verkeer, tegenover 20.000 nu. De oproep tot het indienen van kandidaturen voorziet ruimte voor drie aanbieders van deelfietsen (3 x 2.500 fietsen), twee aanbieders van steps (2 x 300 steps) en twee aanbieders van bakfietsen (2 x 150 bakfietsen).
Vanaf 1 januari 2024 worden ook drop- of parkeerzones verplicht, op straffe van een boete. De autoriteiten vinden het onaanvaardbaar dat voetpaden voortdurend overspoeld worden door gebruikers die steps zomaar achterlaten.
Een laatste luik betreft tot slot de snelheidsbeperking van maximaal 20 km/u en 8 km/u in voetgangerszones en in het autovrije centrum van Brussel. Deze limiet van 8 km/u wordt geleidelijk uitgebreid naar alle voetgangerszones en groene ruimtes in de hoofdstad tegen januari 2024.
Het valt natuurlijk nog te bezien of al deze nieuwe regels nageleefd zullen worden. Zo niet, dan zou Brussel weleens voorgoed deelsteps kunnen verbieden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be