Mobiliteit

Officieel: Brussel wil af van elektrische deelsteps

Brussel legt het gebruik van elektrische steps aan banden. Er wordt gewerkt aan strengere regelgeving. Komt het ook tot een totaalverbod?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 14 jul. 2023 | Leestijd: 4 min

Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) heeft besloten om op te treden tegen het fenomeen van de elektrische deelsteps, die Brussel al enkele jaren teisteren. Op het eerste gezicht een merkwaardige ingreep, aangezien steps een volwaardig vervoermiddel zijn geworden. Bovendien gaat het om zachte mobiliteit die minder vervuilt en minder ruimte inneemt dan bijvoorbeeld een auto.

Alleen worden deelsteps sinds hun introductie beschuldigd van vele zonden: ze zijn gevaarlijk (het aantal ernstige ongelukken blijft stijgen) en veroorzaken overlast (rijden op voetpaden, illegaal parkeren enzovoort). In Parijs heeft de stad na een referendum zelfs besloten om ze volledig te verbieden.

Advertentie – lees hieronder verder

Laatste kans?

In 2022 heeft de overheid al maatregelen genomen om het gebruik van elektrische steps (of deelsteps) meer te reguleren. De wegcode werd aangepast om een aantal eisen op te nemen voor elektrische steps, zoals een minimumleeftijd van zestien jaar voor gebruikers, een verbod om met twee personen om op een step te rijden, snelheidsbeperkingen in voetgangersgebieden, parkeerzones enzovoort.

trott01

Maar dat blijkt dus niet te volstaan, want gebruikers zijn vaak niet op de hoogte van de geldende regels. Daarom schiet Elke van den Brandt nu in actie rond dit vervoermiddel. “Het is een alternatief, maar veroorzaakt ook overlast. We moeten ervoor zorgen dat deze overlast verdwijnt. Deze reglementering is de enige oplossing om vooruitgang te boeken”, vertelde de minister aan de krant Le Soir. Ze waarschuwt dat als de nieuwe regels niet worden nageleefd, de overheid een totaalverbod overweegt, zoals in Parijs. Dit is dus de laatste kans voor deelsteps…

Draconische maatregelen

Concreet gaat Brussel het aantal steps in het verkeer drastisch beperken. Vanaf 1 januari 2024 worden nog maar twee in plaats van acht operatoren toegelaten (licenties), met een maximum van 8.000 steps in het verkeer, tegenover 20.000 nu. De oproep tot het indienen van kandidaturen voorziet ruimte voor drie aanbieders van deelfietsen (3 x 2.500 fietsen), twee aanbieders van steps (2 x 300 steps) en twee aanbieders van bakfietsen (2 x 150 bakfietsen).

Vanaf 1 januari 2024 worden ook drop- of parkeerzones verplicht, op straffe van een boete. De autoriteiten vinden het onaanvaardbaar dat voetpaden voortdurend overspoeld worden door gebruikers die steps zomaar achterlaten.

Een laatste luik betreft tot slot de snelheidsbeperking van maximaal 20 km/u en 8 km/u in voetgangerszones en in het autovrije centrum van Brussel. Deze limiet van 8 km/u wordt geleidelijk uitgebreid naar alle voetgangerszones en groene ruimtes in de hoofdstad tegen januari 2024.

Het valt natuurlijk nog te bezien of al deze nieuwe regels nageleefd zullen worden. Zo niet, dan zou Brussel weleens voorgoed deelsteps kunnen verbieden

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon