Mobiliteit

Gebrekkige kennis regels voor steps is alarmerend

Bijna een jaar na hun inwerkingtreding blijken de gebruiksregels voor elektrische steps helemaal niet te worden toegepast, zo blijkt uit een onderzoek van VIAS. Als er in de nabije toekomst niets verandert, pleit het instituut voor een extra aanscherping van de regels…

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 11 mei 2023 | Leestijd: 4 min

Vergeet niet: in juli 2022 voerde de overheid nieuwe regels in voor het gebruik van elektrische steps, want bij gebrek aan wetgeving was de openbare weg een beetje een jungle. Onder de ingevoerde regels waren een minimumleeftijd van 16 jaar, een maximumsnelheid van 25 km/u en 6 km/u in voetgangersgebieden, een verbod om het met meer dan 1 persoon te berijden, enz.

Een jaar na de inwerkingtreding van de regels blijkt echter slechts een klein deel van de gebruikers ze te respecteren, maar ook te kennen. Volgens een enquête van VIAS onder 2.000 stepgebruikers zijn de regels nog steeds niet goed gekend, zelfs niet de regels die in het voordeel van de gebruiker zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

De top genegeerde regels

Volgens VIAS is de meest genegeerde regel dat je rechtsaf mag als het licht op rood staat, of zelfs rechtdoor als een bord dat toestaat. Ook weten steprijders niet dat ze, net als fietsers, ook een eenrichtingsweg op mogen (dus tegen de rijrichting in). Vier op de tien gebruikers geven toe niet op de hoogte te zijn van deze mogelijkheid.

trottinette02

Op de tweede plaats komen de snelheidsregels. Zo weet 60% van de respondenten niet dat de maximumsnelheid voor deze voertuigen 25 km/u bedraagt en denken zij zelfs dat deze lager is, waarschijnlijk omdat zij deelsteps gebruiken die effectief beperkt zijn tot 20 km/u.

Eén op vier gebruikers denkt dan weer dat de maximumsnelheid minstens 30 km/u of meer bedraagt, wat veiligheidsproblemen oplevert bij de aankoop van een persoonlijke step, aangezien het bekend is dat de meeste elektrische steps na een paar manipulaties opnieuw geprogrammeerd en opgevoerd kunnen worden.

Hoe oud is oud?

De derde weinig bekende regel is de leeftijdsgrens. 40% van de ondervraagden wist namelijk niet dat de leeftijdsgrens voor het rijden op de openbare weg 16 jaar is. In Wallonië en Brussel blijkt uit de enquête dat 14% van de ondervraagden denkt dat de limiet 14 is.

Op de vierde plaats zijn de gebruikers niet op de hoogte van het feit dat rijden op trottoirs verboden is. Dat is jammer, want dit gedrag is al uitgebreid besproken en is de oorzaak van veel ongevallen. Drie op de tien gebruikers (70%) weten niet dat ze fietspaden moeten gebruiken of op de weg moeten rijden. En 12% van de scootergebruikers weet niet dat er geen twee personen samen op de step op de weg mogen. In Brussel bedraagt deze “onwetendheid” zelfs 26%!

We mogen niet vergeten dat in 2022 1.700 stepgebruikers betrokken waren bij ongevallen, een cijfer dat 63% hoger ligt dan in 2021. En dan nog zijn dit alleen de geregistreerde ongevallen. Het zijn er dus veel meer. Voor VIAS wordt het tijd dat de regels eindelijk bezinken. Anders zal de organisatie adviseren nieuwe regels in te voeren, maar wellicht ook overgaan naar een repressievere fase.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon