Het nieuwe circulatieplan werd aangekondigd door het gemeentebestuur en heeft de ambitie om van Schaarbeek een voorbeeld te maken. Andere gemeentes zouden snel soortgelijke maatregelen kunnen nemen om het verkeer echt ingewikkeld te maken.
Voor de Brusselse minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt (Groen), betekent dit goed nieuws, want het is een eerste stap in de richting van de doelstelling van Good Move. Volgens haar kabinet zal iedereen winnen bij deze operatie. Nu ja, iedereen… Niet echt natuurlijk. Deze maatregelen zijn eigenlijk alleen bedoeld om de bewoners rust te geven.
Betere mobiliteit?
Volgens het kabinet van Elke Van den Brandt zal de mobiliteit in alle wijken van de gemeente verbeteren. Maar nogmaals: dat zal niet voor iedereen het geval zijn. De impact is vooral groot voor de 100.000 dagelijkse pendelaars die van de autosnelwegen E19 en E40 komen.
Advertentie – lees hieronder verder
Het doel van de gemeente is namelijk om het grondgebied opnieuw in te richten en vooral om de uittocht van Brusselaars te vermijden. De gemeente probeert gerust te stellen door aan te geven dat er voor de auto altijd plaats zal zijn in de straten. Maar de geplande veranderingen zullen het doorgaand verkeer maximaal beperken. Op die manier zullen alleen bewoners, bezoekers, werknemers en klanten van de winkels nog een reden hebben om hier te zijn, geeft Schaarbeek aan. De boodschap is duidelijk: pendelaars zullen dus een manier moeten vinden om deze nieuwe en zogenaamd ‘rustige’ zones te omzeilen.
Wijzigingen en boetes
De ‘rustige’ Colignon-Josafatwijk wordt bijvoorbeeld begrensd door de Lambermontlaan, de Rogierlaan, de Paleizenstraat, de Stephensonstraat en de François-Joseph Navezstraat. Dit is een uitgestrekt gebied en dat op zijn beurt in drie wijken wordt onderverdeeld: de Azaleawijk, de Koninklijke Sint-Mariawijk en de Berenkuilwijk. Binnen deze wijken worden aanzienlijke verkeersbeperkingen ingevoerd. In de Berenkuilwijk worden bijvoorbeeld alleen fietsen, auto’s van buurtbewoners en het openbaar vervoer toegelaten. Daarnaast wordt in zo’n twintig straten eenrichtingsverkeer ingevoerd.
Om deze nieuwe regels te handhaven, worden controlecamera’s geïnstalleerd. Die zullen de nummerplaten scannen en wie niet geregistreerd staat in het systeem, krijgt een boete. Dat moet je wel weten natuurlijk …
De gemeente Schaarbeek voert grote werken uit, waarvan 90 procent al binnen de achttien maanden voltooid wordt. Door op deze manier te handelen, zal Schaarbeek het verkeer op zijn grondgebied sterk beperken, maar dreigt het tegelijk het probleem te verschuiven naar andere buurgemeentes… die dan op hun beurt gedwongen worden om soortgelijke maatregelen te nemen. Een vicieuze cirkel waarvoor pendelaars die in de hoofdstad komen werken de komende jaren de prijs zullen betalen, zelfs met een elektrische auto.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be