Touring trekt aan de alarmbel en roept de overheid op om snel actie te ondernemen rond slecht zichtbare verkeersborden. De afgelopen dagen ontving de mobiliteitsorganisatie een groeiend aantal meldingen van weggebruikers over verkeersborden die deels verborgen zijn door ongetrimde vegetatie. Vooral verkeerslichten en voorrangsborden zouden hierdoor te laat zichtbaar zijn, waardoor de weggebruikers zich niet aan de juiste wegcode kunnen houden, of te lang afgeleid worden omdat ze de aanwijzingen proberen te ontcijferen. “Als er niets gebeurt, kan dit probleem ernstige veiligheidsrisico’s opleveren voor automobilisten,” verklaart woordvoerder Lorenzo Stefani tegen de krant La Tribune.
Herfst brengt extra gevaren
Het probleem lijkt vooral betrekking te hebben op lokale wegen, die worden onderhouden door de plaatselijke overheden. Stefani wijst erop dat de regionale wegen, zoals snelwegen en nationale wegen, beter worden onderhouden. Hij geeft ook een reden waarom de vegetatiehinder plots zo’n probleem is. “We begrijpen dat de uitzonderlijke regenval dit jaar heeft bijgedragen aan de snelle en soms oncontroleerbare groei van vegetatie, wat het werk van onderhoudsdiensten bemoeilijkt heeft,” aldus Stefani. “De inspanningen van deze diensten worden gewaardeerd, maar extra maatregelen zijn noodzakelijk om levens te redden en de zichtbaarheid van essentiële infrastructuur te waarborgen.”
Touring benadrukt dat het probleem van slecht zichtbare borden juist in de herfst extra risico’s met zich meebrengt. De kortere dagen en slechtere zichtomstandigheden, gecombineerd met gladde wegen door natte bladeren, maken het voor automobilisten nog moeilijker om op tijd belangrijke verkeersborden te zien. “We willen voorkomen dat door slecht onderhoud vermijdbare ongevallen plaatsvinden,” zegt Stefani. De verhoogde focus op onderhoud zou volgens de mobiliteitsorganisatie ook voordelen voor de fietsers meebrengen, aangezien de diensten in één beweging de gladde natte bladeren op het fietspad kunnen opruimen.
Advertentie – lees hieronder verder
Mogelijks juridische gevolgen
Naast het verhoogde risico op verkeersongevallen, kunnen er ook vervelende juridische gevolgen vasthangen aan slecht leesbare verkeersborden. Bestuurders die verkeersborden niet of te laat opmerken door hun slechte staat, kunnen onbewust verkeersregels overtreden. Dit kan niet alleen leiden tot boetes en juridische problemen, maar ook tot frustratie en wantrouwen in het verkeerssysteem. Anderzijds kunnen slecht onderhouden verkeersborden ook tot de vrijspraak leiden in de rechtbank (er zijn voorbeelden bekend), maar je blijft afhankelijk van het oordeel van de rechter. De wegcode, vastgelegd in het Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 zegt het volgende: “De verkeersborden moeten, in de mate van het mogelijke, zuiver gehouden worden zodanig dat ze voor de weggebruikers identificeerbaar blijven.” Maar dat blijft vaag, want er zijn geen aanwijzingen over hoe vaak en onder welke precieze voorschriften dat onderhoud moet gebeuren. En hoeveel vrijheid verleent ‘de mate van het mogelijke’ aan de verantwoordelijke diensten.
Tenslotte is er nog een ander fenomeen waardoor borden leesbaar houden aan belang wint. Vanuit Europa moeten moderne auto’s verplichte technologie aan boord hebben die verkeersborden scant om bestuurders op de hoogte te houden van snelheidslimieten en andere belangrijke informatie. De befaamde intelligente snelheidsassistent ISA (Intelligent Speed Assistant) haalt zijn gegevens vanuit een dubbele check, waarbij de data van de navigatiekaart wordt gekoppeld aan de borden in de berm die de camera onder de voorruit leest. Wanneer deze systemen de verkeersborden niet goed kunnen aflezen, worden bestuurders mogelijks verkeerd geïnformeerd, wat de ergernis in de technologie verder ondermijnt en het probleem verergert.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be