Woon-werkverkeer: dit is de mentale grens die Belgische automobilisten niet willen overschrijden

Veel Belgen rijden dagelijks naar het werk, maar er is een grens aan hoe ver ze willen pendelen. Uit onderzoek van SD Worx blijkt dat Belgische pendelaars flinke druk ervaren door de lengte van hun pendeltrajecten. Eén uur per dag lijkt de grens te zijn; daarboven beginnen de ritten een negatieve invloed uit te oefenen op hun mentale welzijn.

Gepubliceerd op 18 september 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Woon-werkverkeer: dit is de mentale grens die Belgische automobilisten niet willen overschrijden

Belgen spenderen veel tijd in de auto, vooral voor woon-werkverkeer. En precies dat was het onderwerp van een onderzoek door hr-specialist SD Worx onder ruim duizend Belgen, uitgevoerd in het kader van de Week van de Mobiliteit, die dit jaar loopt van 16 tot 22 september.

De studie had als doel te bepalen wanneer het woon-werkverkeer de mentale gezondheid van automobilisten onder druk zet. Hoewel werknemers in Brussel relatief dicht bij hun werk wonen, spenderen velen toch bijna een uur per dag op de weg, met gemiddelde afstanden van zo’n 23 kilometer. Daardoor geeft bijna een kwart van de Brusselse pendelaars (23%) aan ontevreden te zijn over hun reistijd. Deze ontevredenheid ligt dicht bij die van inwoners uit Waals-Brabant (26%) en Henegouwen (24%), waar de reistijden ook lang zijn, aldus SD Worx. In Brussel wordt de situatie nog verergerd omdat één op de vijf Brusselaars meer dan anderhalf uur per dag in de auto zit, een opvallend hoog cijfer in vergelijking met de rest van het land.

Een belangrijke oorzaak van deze situatie is dat Brussel dagelijks veel pendelaars aantrekt uit andere provincies, vooral Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Oost-Vlaanderen. Werknemers in de hoofdstad spenderen gemiddeld 80 minuten aan hun rit heen en weer, wat veel langer is dan de meeste Belgen zouden willen. Zij zouden hun reistijd liever beperken tot 30 minuten per rit, of maximaal een uur per dag.

122555

Advertentie – lees hieronder verder

Vlaamse provincies: ongelijkheden

In Vlaanderen laten de onderzoeksresultaten verschillen zien tussen de provincies. Inwoners van West-Vlaanderen zijn het meest tevreden met hun dagelijkse verplaatsingen; 73% vindt de reistijd aanvaardbaar, ruim boven het nationale gemiddelde. De gemiddelde pendeltijd in West-Vlaanderen is 51 minuten per dag, en slechts 11% van de werknemers is ontevreden. Doordat de meeste inwoners binnen hun eigen provincie werken, blijft de woon-werkafstand beperkt tot ongeveer 37 kilometer heen en terug. Telewerken is in deze regio minder populair: zeven op de tien mensen doen dit niet.

Daarentegen blijkt uit cijfers dat in Oost-Vlaanderen en de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant meer dan een vijfde van de pendelaars meer dan anderhalf uur per dag onderweg is. In Vlaams-Brabant duurt het gemiddeld 53 minuten om de heen- en terugreis te maken, met een afstand van ongeveer 38 kilometer per dag. Desondanks zeggen zeven op de tien inwoners tevreden te zijn over dit verlet.

Limburg scoort daarentegen zorgwekkend laag op tevredenheid over woon-werkverkeer. Slechts 53% van de inwoners is tevreden, het laagste percentage in het land. Eén op de vijf Limburgers ziet woon-werkverkeer zelfs als pure tijdverspilling. Werknemers uit Limburg zijn bereid om tot 61 kilometer per dag te reizen, mits de pendeltijd onder een uur blijft. De gemiddelde reistijd van 55 minuten ligt vaak dicht bij deze grens. Bovendien besteden vier op de tien Limburgers meer dan een uur per dag aan het openbaar vervoer.

347058

Waals-Brabant en Henegouwen: de probleemgebieden

Waals-Brabant is een van de provincies waar werknemers het meest ontevreden zijn over het woon-werkverkeer; 26% vindt hun verplaatsingen te lang, met een gemiddelde van 53 minuten per dag onderweg over een afstand van ongeveer 48 km. Henegouwen doet hier niet voor onder, met 24% ontevredenen en een gemiddelde afstand van 46 kilometer. In beide provincies is één op de vijf werknemers meer dan anderhalf uur per dag onderweg.

In de provincie Luxemburg zijn de ritten aan de andere kant de kortste van het land, gemiddeld 42 minuten heen en terug. Deze kortere reistijd verklaart waarom 74% van de inwoners zegt tevreden te zijn over hun dagelijkse woon-werkverkeer. Lange trajecten vormen een belangrijke bron van stress en heeft niet alleen invloed op de productiviteit van werknemers, maar ook op hun algemene welzijn. En werkgevers realiseren zich dit over het algemeen niet. Volgt er binnenkort meer bewustwording?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Mobiliteit
Stickers voor slechthorende bestuurders: stigmatisering of veiligheid?

In Argentinië moeten dove en slechthorende bestuurders hun auto op verschillende plekken bestickeren. Deze waarschuwing moet andere weggebruikers attent maken op hun hoorgebrek. Niet iedereen is het erover eens dat het als inspiratie moet dienen voor de Belgische Wegcode.

Deze week 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.