Deze Aziatische SUV wil België veroveren – en gaat daar ook in slagen?

Nog nooit van Omoda gehoord? Schaam je dan vooral niet, want deze Chinese autofabrikant werd pas vorig jaar opgericht. Een slimme zet, zo zou snel blijken. 2023 was nog niet begonnen en het nieuwbakken merk had al 451.337 SUV’s geëxporteerd…

Gepubliceerd op 27 september 2023
Leestijd : 5 min

Deel

Deze Aziatische SUV wil België veroveren – en gaat daar ook in slagen?

Laat ons beginnen met een woordje uitleg over de merknaam. De “O” van Omoda is afgeleid van het woord zuurstof, terwijl “Moda” modern betekent. Volgens de grote baas van moederbedrijf de Chery Group maakt het Omoda-cliënteel deel uit van de “Fashion Elite”, de term gebruikt voor “mode-georiënteerde mensen die dynamisch, avant-gardistisch en mode-centrisch zijn.” Flitsende woorden.

Concurrenten en inspiratie

Omoda wil de strijd aanbinden met bepaalde Japanse en Zuid-Koreaanse constructeurs. Denk aan Toyota, Hyundai en Kia, die men als de belangrijkste benchmarks ziet. Inspiratie wordt echter gehaald uit Europese spelers zoals Peugeot, Volkswagen, Renault en – nu in Chinese handen – MG.

Omoda is dus een bijzonder jong automerk, zoals in de intro aangehaald, maar opereert volgens de vertegenwoordiger ook volledig onafhankelijk.

Advertentie – lees hieronder verder

Meteen succes in de verkoop

OMODA-5-Malaysia-stage

Het eerste model heet Omoda 5, een 4,4 meter lange SUV die qua afmetingen vergelijkbaar is met een Hyundai Tucson. Hij ziet er best duur uiy, al zou zijn prijskaartje in ons land lager moeten liggen dan van gelijkaardige Europese SUV’s.

Dit kan verklaren waarom deze ‘Sports Utility Vehicle’ sinds dag één goed scoort in de landen waar hij al beschikbaar is: Spanje, Italië, Mexico, Turkije, Australië… En vanaf februari of maart 2024 dus ook bij ons, waar de nieuweling eveneens potten wil breken.

Volgens Brand Manager Mia Chen is het de bedoeling om “België te veroveren”, al kan dat natuurlijk alleen met stevige argumenten, louter dan alleen marketingpraatjes.

Op benzine of elektrisch?

In tegenstelling tot de meeste nieuwe automerken die ons vanuit het land van de rijstvelden bereiken, zal Omoda niet alleen elektrische auto’s aan de man brengen. Van de ‘5‘ zal in ons deel van de wereld eerst een versie op benzine worden gelanceerd, een 1,6-liter om precies te zijn.

Pas daarna, maar nog steeds tijdens het eerste semester van 2024, wordt de elektrische variant met een gesloten radiatorrooster – een typisch aerodynamich aspect van vierwielers die alleen stroom lusten – op onze markt gebracht. In principe volgt er achteraf nog een plug-in hybride (PHEV),  maar dat moeten we nog bevestigd krijgen.

Voor België en Luxemburg is er op de korte termijn alvast sprake van vier tot zes motorisaties, waaronder de net aangehaalde benzine en EV.

Respectabele autonomie

OMODA-5-interior-dashboard-2023

Volgens de eerste gegevens zou de elektrische Omoda tot 450 kilometer ver kunnen rijden op een enkele laadbeurt. Op het vlak van dorst komt dat neer op een gemiddeld verbruik van 15 KWh/100 km.

Let wel, het zopas meegedeelde bereik werd nog niet berekend volgens de in onze streken ingeburgerde WLTP-cyclus, maar met de meetmethode die vandaag in China wordt gebruikt. Het ‘Europese’ rijbereik, dat daar niet veel van mag afwijken, communiceren we sowieso binnenkort.

Voor de volledigheid: de 5 EV is uitgerust met een synchroonmotor met permanente magneet die 150 pk en 340 Nm produceert, voldoende om de 0-100 km/u-sprint in 7,6 seconden te klaren.

Met die acceratie staat hij op dezelfde hoogte – ook na de komma – als de inmiddels op pensioen gestuurde Toyota GT86 met zijn 200 pk sterke 2-liter boxermotor van Subaru onder de kap.

Full-option

Over de batterijcapaciteit kunnen we kort zijn. Een paar maanden geleden wisten we al dat die 40 kWh (standaard) of 60 kWh (long range) bedraagt.

Voorts is elke Omoda 5 full-option en wordt elk exemplaar dus met een volledige uitrusting geleverd. De klant krijgt de keuze uit zeven lakkleuren, wat niet kan als je bijvoorbeeld een Lynk&Co aanschaft.

Veilig

De veiligheid van de Omoda 5 lijkt in orde te zijn. Dat leiden we af uit de 5 sterren waarop crashtestorganisatie Euro NCAP heeft getrakteerd (en ANCAP voor de Australische markt). Deze score wordt natuurlijk mee bepaald door de 17 meegeleverde rijhulpsystemen.

De tijd van onveilige modellen uit het Verre Oosten (de levensgevaarlijke Landwind, om een voorbeeld te noemen) lijkt eindelijk voorbij te zijn…

OMODA-5-2023-ANCAP-Euro-NCAP

Technologisch op punt

Wie instapt in een Omoda 5 kan niet om het enorme en gebogen, dubbele 12,3 inch scherm heen. Daarmee kan je onder meer de geconnecteerde navigatie bedienen. Daarnaast spreekt de fabrikant van een HMI5.0 ‘mens-machine-interface’ voor “visuele interactie die een meeslepende technologische ervaring biedt”. Wat dat precies betekent, moeten we nog te weten komen.

Wellicht interessanter is de aanwezigheid van vijf semi-autonome systemen dewelke op niveau 2,5 opereren. Ter vergelijking: de meeste huidige luxewagens zitten momenteel op niveau 2.

Voor wie dit ‘Chinees’ vindt: de niveaus van (semi-)autonome auto’s gaan van 0 (geen enkele autonome functie) tot 5 (helemaal autonoom, zonder stuur of pedalen). Van die laatste categorie werd er nog geen enkele auto in productie gebracht.

Als je meer uitleg over dit onderwerp wil, lees dan zeker ons artikel met een heldere uitleg over de verschillende niveaus van zelfrijdende voertuigen.

OMODA-5-2023-interior-interieur

Bij welke verdelers te koop?

Dat weten we voorlopig niet, of toch nog niet exact. Omoda is namelijk nog steeds in gesprek met een zestal kandidaten en wil nog minstens vier bijkomende dealers bij de verkoop in ons land betrekken, voor een totaal van tien om mee te beginnen.

En de prijs?

Prijzen voor de Omoda 5 zou starten om en bij 40.000 euro en eindigen rond 46.000 euro, afhankelijk van de bestelde versie uiteraard. 

Als afsluiter…

OMODA-5-ICE-2023-big

We verwachten redelijk veel van de Omoda 5. De nieuwsgierigheid is zelfs dermate groot dat we binnen enkele weken naar de andere kant van deze aardbol reizen om het hoofdkwartier in Wuhu onder het vergrootglas te houden, alsook om testritten te ondernemen met de verschillende versies van de SUV in kwestie. Vanzelfsprekend zullen we daar op Gocar.be spoedig verslag over uitbrengen.

Blijf dus zeker onze nieuws- en testpagina’s in de gaten houden. Dat kan door je via de Gocar-homepage in te schrijven voor onze populaire nieuwsbrief, en door onze Facebook-pagina op de voet te volgen. Die wordt namelijk elke dag opnieuw aangevuld met het allerlaatste en meest relevante autonieuws en belangrijke informatie uit de wereld van de mobiliteit.

Omoda_5_2023_Belgie-Belgique-rear-view

Op zoek naar een personenwagen, lichte vracht, oldtimer of motor, nieuw of tweedehands? Zoek, vind en koop je volgende exemplaar via Gocar.be!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
51.744 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Nieuwe modellen
Kia Syros, het model dat we niet krijgen

De Kia Syros staat op het K1-platform van de Hyundai Inster. Het is een compacte SUV die zowel in India als in opkomende markten geproduceerd en verkocht wordt. Maar wij krijgen hem niet.

Deze week 2 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.744 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.