Wie kent VIAS niet? Het instituut ontstond in 2016 uit de restanten van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), dat sinds 1986 actief was en een 100 procent publieke structuur was. In 2016 werd het instituut geprivatiseerd. De twee aandeelhouders zijn sindsdien de CEO Karin Genoe (die ook als bestuurder zetelt in de Jessa-groep, actief in de gezondheidszorg en bij Infrabel) en de Royal Automobile Club of Belgium (RACB).
VIAS blijft natuurlijk een instelling van algemeen belang, want het instituut bestrijdt wangedrag achter het stuur, publiceert studies over veiligheid en organiseert de bekende bobcampagnes die sensibiliseren over het gevaar van rijden onder invloed. Dit betekent dat VIAS geniet van overheidssubsidies van de FOD Mobiliteit, tot 5 miljoen euro per jaar. In ruil voor deze dotatie moet de organisatie een bepaald aantal wetenschappelijke studies en andere publicaties produceren.
Malversaties?
Volgens een onderzoek van De Standaard zijn de rekeningen en uitgaven van VIAS echter niet bijzonder transparant. Erger nog: de organisatie overschat haar werkingskosten, vooral voor de studies die ze uitvoert. Volgens de journalisten van de Vlaamse krant, die meerdere documenten konden inkijken, zou VIAS het aantal gepresteerde uren voor het uitvoeren van de onderzoeken stelselmatig met een derde overdrijven.
Advertentie – lees hieronder verder
De Standaard berekende dat alleen al in het jaar 2021 1,5 miljoen euro te veel zou aangerekend zijn aan de FOD Mobiliteit. Maar wat doet VIAS met het vrijgekomen geld? Volgens De Standaard wordt dat gebruikt om andere afdelingen te financieren. Dat zou het geval zijn voor de marketing en communicatie (personeelskosten), die nochtans niet met publiek geld gefinancierd kunnen worden aangezien het gaat om commerciële activiteiten.
VIAS reageert
Uiteraard laat VIAS van zich horen door aan te geven dat het artikel van De Standaard tendentieus en feitelijk onjuist is. Volgens VIAS is het artikel gebaseerd op “anonieme getuigenissen van voormalige werknemers die uit wrok lasterlijke en valse beschuldigingen lanceren”. VIAS wijst ook in de richting van de concurrentie, want enkele oud-medewerkers zijn inmiddels begonnen met soortgelijke activiteiten als die van het Instituut.
VIAS voegt er nog aan toe dat dit een poging tot laster is en geeft aan dat het instituut niet alle overheidssubsidies heeft aangevraagd waar het in 2020 en 2021 recht op had. Het instituut verdedigt zich ook als volgt: “Een speciaal comité met vertegenwoordigers van de overheid volgt alles nauwgezet op. Daarenboven worden wij gecontroleerd door een bedrijfsrevisor, de Inspectie van Financiën en de FOD Mobiliteit.”
Tot slot herinnert VIAS eraan dat het een instelling is met een sociaal doel – dus geen winstgevende of commerciële doeleinden – en dat er geen geldoverdracht is tussen de verschillende soorten activiteiten, omdat de entiteit met een openbaar doel heel anders is dan die voor commerciële doeleinden. Bovendien werd het instituut opgericht uit de restanten van het BIVV op vraag van de politieke wereld, benadrukt VIAS. Er loopt een audit naar de besteding van overheidssubsidies door VIAS. Dat moet ophelderen hoe het geld gebruikt wordt binnen deze structuur.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be