Het ritsen werd in 2014 van kracht in de wegcode. Dat is intussen al tien jaar geleden. Het principe: wanneer een rijbaan versmalt van twee rijstroken naar één, moet de bestuurder op de vrije rijstrook een bestuurder van de rijstrook die verdwijnt laten invoegen. De volgende bestuurder moet hetzelfde doen. Enzovoort. Dit geldt ook op wegen met drie rijstroken: de bestuurder op de rechterrijstrook moet eerst invoegen, gevolgd door de bestuurder op de linkerrijstrook. Met andere woorden, het ritsen helpt voor een vlotter verkeer, maar alleen als iedereen meewerkt. Ritsen is alleen nodig wanneer een rijstrook afgesloten is en het verkeer vertraagt. Er is dus geen reden om te ritsen bij normale snelheid.
Toch wordt het ritsen vaak niet (of slecht) toegepast. Dat blijkt uit een studie van verkeersinstituut VIAS. Meer dan 2.000 automobilisten werden ondervraagd en 97 procent van de ondervraagden heeft van ritsen gehoord. Er is dus een betere kennis dan in 2019, toen een op de vijf Belgen het nog niet kende.
Slecht toegepast
Maar het is niet omdat het principe nu beter gekend is, dat het ook correct toegepast wordt. Drie op de vier bestuurders (74 procent) kunnen de regel uitleggen, maar 16 procent van de Belgen denkt dat ze zo snel mogelijk moeten invoegen op het baanvak waar je rechtdoor kunt blijven rijden in plaats van aan de wegversmalling, zoals het hoort. Volgens VIAS ritsen Vlamingen (77 procent) vaker op de correcte manier dan Walen (71 procent) en vooral Brusselaars (59 procent). Dat verschil komt doordat Vlaanderen al snel campagnes voerde om bestuurders tot ritsen aan te zetten, zelfs nog voor de wegcode het verplichtte.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens VIAS past 67 procent van de bestuurders elke week het ritsprincipe toe (wat veel zegt over het aantal bestuurders dat in de file staat), en iets meer Brusselaars dan anderen (71 procent). 5 procent doet het echter nooit. Het is niet echt duidelijk waarom ze dit niet doen. Willen ze niet? Is het uit onwetendheid? Dat blijkt niet uit het onderzoek.
Bestuurders die niet ritsen, zijn erg vervelend voor de andere weggebruikers: 76 procent van hen zegt geïrriteerd te zijn wanneer het niet wordt toegepast. Kortom, er is vooruitgang geboekt, maar er blijft ruimte voor verbetering… En laten we niet vergeten dat de boete voor niet ritsen 58 euro bedraagt, ook wanneer je als bestuurder invoegt voor je het obstakel hebt bereikt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be