Het aantal verkeersdoden blijft problematisch. Na een daling gedurende enkele jaren, zaten de cijfers weer in de lift, wat mogelijks aantoont dat de veiligheidstechnologieën van de afgelopen jaren mogelijks een plateau hebben bereikt.
In 2023 telde het Nationaal Bureau voor de Statistiek (Statbel) 36.855 verkeersongevallen en 45.243 slachtoffers, of 1,2 slachtoffers per ongeval. De slachtoffers werden in verschillende mate getroffen: 92% raakte lichtgewond, maar 7% raakte ernstig gewond, terwijl 501 mensen binnen 30 dagen na het ongeval overleden.
2% minder ongevallen
Vergeleken met 2022 zou het aantal slachtoffers met 2% zijn gedaald, met aansluitend het goede nieuws dat de daling opvallend is voor ernstige verwondingen en dodelijke slachtoffers. Merk op dat er in de twee voorgaande jaren (2020 en 2021) sprake was van een stijging.
Je zou dit als goed nieuws kunnen beschouwen, toch als de daling zich gelijkmatig over het hele land voltrekt. Dat is niet zo. In werkelijkheid is vooral in Brussel de daling aanzienlijk: 10%. In Vlaanderen bedroeg de daling 2,2%, met -6,7% in Oost-Vlaanderen en 4,3% in West-Vlaanderen. Tot zover alles prima.
Advertentie – lees hieronder verder
Wallonië kent een stijging
Wallonië, daarentegen, deed het minder goed en ondermijnt de algemene prestatie met een stijging van 1,1%. Toch blijft Vlaanderen door zijn bevolkingsdichtheid het hoogste aantal ongevallen optekenen: 22.871 tegenover 10.211 in Wallonië en 3.773 in Brussel.
Wat het aantal doden betreft, kent het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een drastische vermindering: van 24 doden in 2022 naar nog maar zes in 2023. Dat is vier keer lager. Vlaanderen telt twaalf doden minder en Wallonië een tiental (van 234 naar 225). Weet dat deze dodelijke ongevallen vooral betrekking hebben op automobilisten (212, een daling van 2,3%). Daarna komen voetgangers, fietsers en motorrijders. Er waren ook veel minder doden onder die laatste: een daling van 20%.
Foto: VIAS
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be