Bij de politie wordt het personeel dat toezichts- of snelle interventiemissies op de weg moet uitvoeren, uiteraard getraind in de juiste rij- en voertuigbeheeringstechnieken op gesloten circuits, en in het bijzonder op het circuit van Berg (Kampenhout), in Vlaams-Brabant. Dat is logisch, want dit soort training kan niet plaatsvinden op de openbare weg.
Alleen is deze training op circuit niet langer mogelijk, omdat het contract voor het gebruik van het circuit van Berg niet is verlengd. Volgens Sud Presse, dat de politievakbonden kon ondervragen na de vergadering van het onderhandelingscomité voor politiediensten eind oktober, “was er een verzoek tot wijziging gericht op het verkrijgen van een vrijstelling voor training in het functioneel besturen van hogesnelheidsvoertuigen of het besturen van een voertuig in een noodsituatie (theoretisch en praktisch). De grote discussie vond plaats omdat het contract voor het circuit van Berg niet was verlengd. En zonder contract is er geen opleiding.
Een verrassende ontwikkeling
Na de gesprekken moest er een alternatieve oplossing worden gevonden voor de opleiding tot politieagent. En het was een zeer verrassende, want er werd besloten om de trainingscursussen in te korten. Deze zullen nu enkel nog een theoretische versie bevatten en een praktijkgedeelte dat zal plaatsvinden… op de openbare weg. “Politieagenten wordt gevraagd om te trainen in het besturen van snelle voertuigen op de openbare weg“, legde het CGSP van de politie uit. Kortom, de opleiding behoort tot het verleden, wat niet alleen vragen oproept over de staat en de middelen van onze politiediensten, maar ook over hun doeltreffendheid om dit soort opdrachten uit te voeren en de openbare veiligheid te garanderen. Je leert tenslotte niet hoe je een auto onder extreme omstandigheden op een openbare weg moet besturen.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens verschillende bronnen heeft de staatssecretaris van de Regie der Gebouwen – met andere woorden Mathieu Michel (MR) – niet de middelen om een terrein te huren voor deze trainingen. Als gevolg hiervan zijn sommige lokale politiezones gedwongen om openbare aanbestedingen te gunnen voor het huren van Spa-Francorchamps en gebruik te maken van particuliere bedrijven om hun chauffeurs te trainen.
1.000 politieagenten per jaar
Elk jaar moeten echter 1.000 politieagenten trainen of getraind worden om snel te rijden. En als ze dat niet kunnen, verhoogt dat het risico op de weg. Thierry Belin, nationaal secretaris van de NSPV-politievakbond, vertelde aan Sud Presse dat “in plaats van twee dagen in Berg op het circuit door te brengen, we het op de openbare weg zullen doen.” Kun je je voorstellen dat politieagenten slippen en leren hoe ze hun auto dwars kunnen zetten en weer kunnen corrigeren… op de openbare weg?” Wij kunnen ons dat niet voorstellen, want dat zou gewoon een stilzwijgende toestemming zijn om overtredingen op de weg te begaan terwijl alle andere Belgen dat niet mogen.
We houden jullie op de hoogte, maar het toont aan hoezeer onze politie, net als onze ziekenhuizen en andere openbare diensten, aandacht en middelen nodig heeft.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be