De lotto winnen door snelheidslimieten te respecteren?

In Zweden kun je de lotto winnen door de snelheidsbeperkingen in de zone 30 te respecteren. Het idee werd geopperd door een parlementslid en de minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) wil het bestuderen. Waarom ook niet?

Gepubliceerd op 20 juni 2022
Leestijd : 4 min

Deel

De lotto winnen door snelheidslimieten te respecteren?

‘Hastighets Lotteriet’: in de regio van Stockholm in Zweden betekent dit zoveel als ‘loterij van de radars’. Maar waarover gaat het? Eigenlijk is het een test die momenteel loopt in de regio van de hoofdstad en alleen in zones 30. De zone wordt aangegeven met een groot bord en elke auto wordt gefotografeerd. Wie de toegestane limiet overschrijdt, krijgt een boete, terwijl de anderen recht hebben op een lottrekking met geschenken en zelfs geld. Het systeem blijkt te werken, want de gemiddelde snelheid daalde in zeer korte tijd van 32 km/u naar 25 km/u. De automobilisten lijken het spel dus graag mee te spelen.

Zweden wordt vaak genoemd als een voorbeeld in verkeersveiligheid. Bestuurders zouden er respect tonen voor de regels en voor elkaar en dat is toch niet echt het geval bij ons, moeten we toegeven. Het Zweedse model kan natuurlijk niet zomaar elders worden toegepast. Noch hier, noch in andere landen. Toch wint dit idee van een loterij duidelijk terrein, ook bij ons. Parlementsleden hebben zich geïnformeerd en stelden de vraag rechtstreeks aan de minister van Mobiliteit. Zijn antwoord is op zijn minst verrassend.

Het bestuderen waard

Waals parlementslid Laurent Agache stelde hierover een vraag aan de regionale minister van Mobiliteit Valérie De Bue (MR) in het parlement om dit idee onder de aandacht te brengen. Volgens hem kan het lokaal toegepast worden. Volgens de minister is het idee op zich wel aantrekkelijk, maar is het momenteel geen prioriteit.

gilkinet

Advertentie – lees hieronder verder

Onze collega’s van de SudPress-groep interviewden federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) die ook bevoegd is voor deze materie en een ander standpunt inneemt. De federale minister geeft aan dat het idee aantrekkelijk is, maar dat hij het nog niet kende. Volgens hem loont het de moeite om het te onderzoeken, want alle ideeën om het aantal gewonden of doden op onze wegen te verminderen, zijn welkom.

Het principe van een beloning lijkt ook interessant volgens VIAS, dat het idee eerder al aanbracht tijdens de laatste Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid. Toch zijn er nog heel wat potentiële obstakels zoals het recht op privacy, omdat in deze loterij alle auto’s gescand zouden worden en alle eigenaars dus ‘automatisch’ zouden deelnemen aan het spel. Er moet echter sprake zijn van een vrijwillige deelname. Nog een belangrijke kwestie: in België worden inkomsten van de boetes gestort in een fonds voor verkeersveiligheid dat acties en uitrusting financiert. Om deze loterij te lanceren, zou het nodig zijn om de wet aan te passen zodat de opbrengsten deels naar de winnaars kunnen vloeien. Benieuwd of iedereen hiermee akkoord gaat. Daarnaast heeft de Nationale Loterij vandaag een monopolie op kansspelen. Dus ook op dat vlak zijn aanpassingen vereist …

Beter punten geven voor goed rijgedrag?

Het idee van de beloning lijkt dus moeilijk uitvoerbaar, althans met geschenken of geld. Volgens VIAS kan in de toekomst wel de kaart getrokken worden van het (nog altijd hypothetische) rijbewijs met punten. VIAS stelt voor om bijvoorbeeld een extra punt te geven aan bestuurders die in deze zones geen inbreuken begaan gedurende … drie jaar. Dat lijkt nogal lang en niet echt bemoedigend. Maar het principe is niet nieuw en bestaat al in Portugal.

bobfr

Er waren ook al andere initiatieven. Zoals de BOB-campagne die een auto weggaf aan de bestuurders die negatief hadden getest, ook volgens het principe van een loterij. In Henegouwen heeft de politie Win for Life-biljetten aangeboden aan de meest respectvolle weggebruikers.

Waarom niet? In Frankrijk volgde de gendarmerie in 2019 bestuurders en kregen de meest voorbeeldige 250 euro aangeboden. In de Dordogne werden de beste leerlingen beloond met brandstofbonnen van 50 euro, wat vandaag ongetwijfeld in de smaak zou vallen. De mogelijkheden zijn dus talrijk, maar de initiatieven bleven tot nu toe altijd lokaal. Zoals in Bonheiden, waar de gemeente een spaarpot aanlegde voor de bewoners in de buurt van radarcontroles (de gemeente stak er geld in voor elke voorbeeldige bestuurder) om uiteindelijk de inrichting van hun wijk aan te passen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.