Als we VIAS mogen geloven, zijn er dagen en zelfs tijdstippen waarop het beter zou zijn om autoritten te beperken. Een analyse van het instituut heeft namelijk het gemiddelde aantal ongevallen met lichamelijk letsel over de hele periode van 2018 tot en met 2022 in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat op zondag tussen 18u en 18u59 de meeste doden vallen op de Belgische wegen. Dit haalt vooroordelen onderuit, in het bijzonder dat er een piek is tijdens weekendnachten, vooral op zaterdag. Het klopt dat er een toename is van het aantal doden tijdens deze nachtelijke periodes, maar het aantal is niet zo hoog als aan het einde van de dag op zondag.
In een interview met Sud Presse noemt VIAS als reden voor deze piek in het aantal dodelijke ongelukken dat de ongelukken ernstiger zijn, zowel door de drukte van het verkeer als door sociale activiteiten: de wegen zijn op dit moment van de dag minder vol en de betrokkenen kunnen regelmatig meer onder invloed van alcohol zijn vanwege een of ander feest. Het is ook het moment waarop studenten terugkomen van het weekend, of wanneer gescheiden ouders kinderen uitwisselen, legt VIAS uit.
Niet genoeg controles
VIAS erkent ook dat op dat moment van de week de politiecontroles minder strikt zijn, nadat de politie hard heeft moeten werken op donderdag, vrijdag en zaterdag. Op zondag is het traditioneel rustiger en dat weten de automobilisten. Voor VIAS moet daarom de tegenovergestelde boodschap worden afgegeven en moeten deze controles worden opgevoerd, omdat er op dat moment van de week een piek is.
Advertentie – lees hieronder verder
Terwijl de meeste verkeersdoden worden geregistreerd op zondag tussen 18.00 en 18.59 uur, worden op dinsdag tussen 16.00 en 16.59 uur de meeste gewonden geregistreerd, hoewel er dit keer geen doden vallen. Andere periodes zijn ook kritisch: vrijdag tussen 16.00 en 16.59 uur staat bijvoorbeeld op de tweede plaats. De volgende in de hiërarchie is donderdag tussen 16.00 en 16.59 uur, net voor dinsdag tussen 17.00 en 17.59 uur en dan vrijdag tussen 17.00 en 17.59 uur. Deze resultaten zijn eigenlijk niet verrassend, want ze komen overeen met de momenten van de week waarop het verkeer het drukst is. Bovendien is het in de winter op deze tijdstippen al donker, waardoor het risico nog groter wordt. VIAS wijst erop dat de vrijdag ook symptomatisch is: mensen zijn moe van hun werkweek en hebben de neiging om sneller naar huis te rijden, wat ongetwijfeld een slecht idee is – of een slechte reflex.
De VIAS-analyse was niet beperkt tot de kritieke momenten van de week. In feite is 24% van de ongevallen met lichamelijk letsel het gevolg van een botsing met een obstakel dat geen andere weggebruiker is. Met andere woorden, in een kwart van de gevallen zijn bestuurders zelf van de weg gereden, een percentage dat stijgt tot 30% buiten de bebouwde kom en 28% op snelwegen. De statistieken laten ook zien dat de meest voorkomende aanrijding een aanrijding is met één obstakel dat geen andere weggebruiker is, maar dat de op één na meest voorkomende aanrijding een aanrijding is met een voetganger en op de derde plaats komt een aanrijding met een andere auto.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be