Fabrikanten hebben de afgelopen jaren het aantal fysieke bedieningselementen in auto-interieurs verminderd. Bedieningselementen voor de radio (en het volume van de interface), verwarming, enzovoort, worden steeds meer gecentraliseerd via aanraakschermen. Dit is deels te wijten aan het smartphone-effect, bepaald door het design (steeds strakkere interieurs) en economische redenen, aangezien de vermindering van het aantal fysieke bedieningselementen de productiekosten verlaagt.
Maar dit digitaal aspect stelt niet iedereen tevreden, zowel om praktische redenen – toegang tot bepaalde essentiële menu’s is soms lang en vervelend – als om veiligheidsredenen, omdat het bedienen van een scherm ervoor zorgt dat men niet meer naar de weg kijkt en te lang bezig is met bepaalde handelingen. In sommige gevallen heeft dit zelfs geleid tot productiviteitsproblemen, zoals bij Volkswagen of Tesla, waar de automatische stand van de ruitenwissers vaak storingen vertoont, waardoor men het centrale scherm moet gebruiken om ze handmatig te activeren. Een situatie die veel gebruikers boos maakt en voor ongelukken heeft gezorgd. Daarom gaat Euro NCAP, het onafhankelijke Europese orgaan dat de veiligheid van auto’s beoordeelt, vanaf 2026 nieuwe regels invoeren.
Advertentie – lees hieronder verder
Vijf sterren of niets!
Om deze situatie te verhelpen, heeft Euro NCAP, dat de bekende crashtests organiseert, besloten om de bestaande regels te verstrengen en nieuwe regels in te voeren vanaf 2026. Het idee is om de aanwezigheid van bepaalde fysieke bedieningselementen te verplichten om de 5 sterren te behalen die automakers zo graag willen.
Foto: YouTube
“Overmatig gebruik van touchscreens is een probleem voor de hele industrie. Bijna alle autofabrikanten vervangen belangrijike bedieningselementen door aanraakschermen, waardoor bestuurders gedwongen worden hun ogen van de weg te halen en het risico op ongelukken door afleiding toeneemt”, aldus Matthew Avery, directeur van strategische ontwikkeling bij Euro NCAP, in een interview met The Times.
Concreet gaat het om de bedieningselementen voor ruitenwissers, waarschuwingslichten, richtingaanwijzers, claxon en noodoproepen. Maar ze kunnen ook van toepassing zijn op de temperatuurregeling, die vaak wordt gebruikt tijdens een rit.
Niet verplicht
Natuurlijk hebben de regels van Euro NCAP geen wettelijke kracht. Fabrikanten zijn dus niet verplicht om ze toe te passen. Toch mag men de invloed van het orgaan niet onderschatten. Veiligheid blijft een van de belangrijkste verkoopargumenten voor merken, dus veel merken zullen ongetwijfeld deze regels implementeren om de 5 sterren voor een bepaald model te behouden.
De maatregel is uiteraard nadeliger voor sommige merken dan voor andere, Tesla in het bijzonder. De Model Y scoorde immers 5 sterren voor veiligheid, ver voor andere concurrenten. Het blijft echter afwachten of het Amerikaanse merk zich zal aanpassen of dat dit opnieuw zal leiden tot een reactie van Elon Musk.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be